آفتاب
گزارش وطن امروز؛

قدرت ترکیه در منطقه تحلیل می‌رود/ کابوس سه‌گانه اردوغان

قدرت ترکیه در منطقه تحلیل می‌رود/ کابوس سه‌گانه اردوغان

حزب عدالت و توسعه نخستین حزب حاکم در ترکیه است که مشروعیت کردها را به رسمیت شناخت و حقوق فرهنگی این اقلیت مهم را ادا کرد ولی از زمان آغاز بحران در سوریه وضع تغییر کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه وطن امروز در گزارشی با اشاره به سه معضل اصلی اردوغان یعنی جنگ با گروه تروریستی داعش، جنگ با حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) و جدال با حزب دموکراتیک خلق‌ها و امکان بهره برداری اردوغان از شرایط فعلی ترکیه برای منافع حزبی نوشت:

براساس گزارشی که نشریه فرانسوی «لو اکسپرس» منتشر کرد ترکیه که الگویی برای کشورهای اسلامی‌ای که در مرحله انتقالی هستند تلقی می‌شود، به علت گزینه‌های سیاسی داخلی و خارجی درباره حفظ وجهه خود با دغدغه‌هایی در ۳ جبهه مواجه است:
۱- جنگ با گروه تروریستی داعش: از زمانی که ترکیه بعد از حمله تروریستی در سوروچ که به کشته شدن  ۲۸ نفر منجر شد، پایبندی خود را به مبارزه با داعش اعلام کرد ارتش این کشور تنها ۳ بار به طور رسمی مواضع داعش را هدف قرار داد در حالی که حملات به مواضع حزب پ‌ک‌ک در عراق و مبارزه با فعالان کرد در ترکیه را شدت بخشید. ترکیه، چهارشنبه گذشته از آغاز «نبرد بزرگ» با داعش خبر داد ولی تا این مرحله و صرفنظر از آنکه پایگاه هوایی اینجرلیک را در اختیار نیروهای ناتو به رهبری آمریکا برای حمله به جهادی‌ها در سوریه قرار داد و سیطره بر گذرگاه‌های مرزی با سوریه را برای جلوگیری از عبور جهادی‌ها به این کشور همسایه افزایش داد، پایبندی آنکارا در جنگ علیه داعش به حد مطلوب نرسید و ناظران همدستی ترکیه با جهادی‌ها را بشدت محکوم می‌کنند. رجب طیب اردوغان معتقد است تهدید داعش علیه منافع و مصالح ترکیه بسیار کمتر از تهدید کردهاست ولی به‌رغم اظهارات سیاسی مقامات ترکیه، ‌مردم این کشور داعش را خطرناک‌تر از حزب پ‌ک‌ک می‌دانند و این دیدگاه در میان حامیان حزب عدالت و توسعه حاکم بر کشور نیز وجود دارد.
۲-  جنگ با حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک): دوره‌ای که در آن به اردوغان به‌عنوان نخستین مقام ترکیه که مذاکرات صلح با کردها را برای پایان دادن به تنش با کردها آغاز کرد، نگریسته می‌شد پایان یافته، تنشی که باعث کشته شدن نزدیک به ۴۰ هزار نفر در طول ۳۰ سال گذشته شده است. حزب عدالت و توسعه نخستین حزب حاکم در ترکیه است که مشروعیت کردها را به رسمیت شناخت و حقوق فرهنگی این اقلیت مهم را ادا کرد ولی از زمان آغاز بحران در سوریه وضع تغییر کرده است. آنکارا از تشکیل منطقه خودمختار کرد در طول مرزهای خود تحت نظارت حزب اتحاد دموکراتیک که امتداد سوری حزب پ‌ک‌ک است بیم دارد زیرا همزمان با تقویت خودمختاری کردها در عراق و تقویت قدرت کردها در سوریه، جاه‌طلبی‌های کردهای ترکیه برای استقلال و خودمختاری نیز افزایش می‌یابد. همین علت است که ترکیه را به جنگ ضد داعش واداشت و در واقع در این حملات به طور اساسی مواضع حزب پ‌ک‌ک را در عراق هدف قرار داد و تمرکز حملات بر کردها بود. در طول ۲ هفته حمله جنگنده‌های ترکیه به شمال عراق دست‌کم ۳۹۰ شورشی کرد کشته و۴۰۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند. پ‌ک‌ک چندین بار و براساس آنچه مقامات آن می‌گویند در انتقام از قربانیان حمله‌ سوروچ، نیروهای امنیتی ترکیه را هدف قرار داده است. از زمان آغاز حلقه جدید از خشونت‌ها در ترکیه بیش از ۲۰ سرباز و پلیس ترکیه کشته شده‌اند.
۳-  جدال با حزب دموکراتیک خلق‌ها: اکثر ناظران درباره اعلام مبارزه دولت ترکیه با تروریسم بر این باورند که هدف اصلی از آن پهن کردن دامی برای ضربه زدن به حزب دموکراتیک خلق‌ها به رهبری صلاح‌الدین دمیرتاش بود، حزبی که شاخه سیاسی حزب کارگران کردستان محسوب می‌شود و توانست پایگاهش را در انتخابات پارلمانی اخیر گسترش دهد و با کسب ۱۳درصد از مجموع آرا، ۸۰ کرسی پارلمان را به خود اختصاص دهد. همین امر باعث شد حزب عدالت و توسعه از کسب اکثریت مطلق که به مدت ۱۳ سال در اختیار داشت محروم بماند. خبرگزاری لبنانی آسیا در ادامه این گزارش نوشت: به نظر می‌رسد تشکیل دولت ائتلافی تا قبل از موعد نهایی و مقرر در ۲۳ آگوست با توجه به شروط اردوغان از یک‌سو و شروط ۲ شریک احتمالی شامل حزب جمهوریت خلق و حزب حرکت ملی از سوی دیگر، واقعا دور از دسترس شده است بنابراین به احتمال زیاد انتخابات پارلمانی جدید در فصل پاییز برگزار خواهد شد.
این شبهه و تردید وجود دارد که اردوغان از طریق تشدید تنش با کردها ناقوس خطر را برای تقویت همبستگی با شخصیت پدری که ترکیه را نجات خواهد داد به صدا درآورد و این اقدام ترکیه می‌تواند باعث شود رای‌دهندگان ترک مقابل حزب دموکراتیک خلق‌ها بایستند به این امید که حزب عدالت و توسعه اکثریت مطلق را به دست آورد.

کد N919453

وبگردی