آفتاب

رایزنی وزیران خارجه ایران و لبنان

رایزنی وزیران خارجه ایران و لبنان

محمدجواد ظریف و جبران باسیل، همتای لبنانی‌اش آخرین تحولات روابط دوجانبه و منطقه‌یی را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعزامی به بیروت، وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار پیرامون روابط دوجانبه ایران و لبنان، گفت: روابط دوجانبه در تمامی زمینه‌ها می‌تواند گام‌های جدید را در چارچوب تحولات و نتایج توافق هسته‌ای و رخدادهای منطقه به سمت اهداف و خاستگاه‌های دو کشور بردارد.

او افزود: توافق هسته‌ای یک پیروزی برای دیپلماسی بود و این مشکل پس از جنگ جهانی دوم یک مشکل پیچیده بود که به راه‌حل رسید.

ظریف با اشاره به بی‌اعتمادی عمیق بین ایران و آمریکا در سی و شش سال گذشته گفت: بخشی از این بی‌اعتمادی به علت دروغ‌پردازی رژیم صهیونیستی به وجود آمد که با شکل‌گیری توافق وین مقداری تغییر یافت. این توافق چیزی نبود جز مقاومت، پایداری و تلاش مردم ایران برای استقلال علمی و صنعتی خود و نشان از اراده مردم در انتخابات و مردم سالاری بود.

وزیر امور خارجه کشورمان با تأکید بر آمادگی ایران برای گسترش همه جانبه مناسبات با لبنان اظهار امیدواری کرد که از طریق تداوم رایزنی‌ها بین موسسات دولتی و بخش‌های خصوصی در زمینه‌های انرژی، اجرای پروژه‌های مشترک، افزایش مبادلات تجاری - فرهنگی، به توافقات جدیدی در راستای تحقق منافع مشترک برداریم.

جبران باسیل با اشاره به موفقیت ایران در پرونده هسته‌ای گفت: این موفقیت‌ها نه تنها یک پیزوری برای ایران بلکه یک پیروزی برای کل منطقه بود. ما اکنون به دنبال کسب دستاوردهای توافق وین برای حل مشکلات منطقه و لبنان هستیم.

وزیر خارجه لبنان با تشریح مخاطرات موجود در لبنان گفت: تنها خطرات لبنان حضور گروه‌های تروریستی در مرزهای لبنان نیست بلکه مخاطرات اصلی نیل به یک گفتمان تعایش بین طوایف و رهبران احزاب موثر است.

باسیل با اشاره به ظرفیت‌های لبنانی‌ها در آمریکای لاتین، اروپا و آسیا و آفریقا گفت: لبنیانی‌ها در اقتصاد، فرهنگ و سیاست کشورهای مختلف نقش و نفوذ موثری دارند که این امکان در کنار ظرفیت‌های خوب ایرانی در عرصه جهانی می‌تواند زمینه‌ منافع مشترک و پیشرفت و توسعه دو کشور در تمامی زمینه‌ها را فراهم کند.

انتهای پیام

کد N919121

وبگردی