آفتاب

اطمینان جامعه اطلاعاتی آمریکا از نقش برجام برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران

اطمینان جامعه اطلاعاتی آمریکا از نقش برجام برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران

جامعه اطلاعاتی آمریکا در گزارشی محرمانه به کنگره اطمینان داده است که برجام توان کافی برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران را فراهم کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جامعه اطلاعاتی آمریکا قرار است به زودی گزارشی محرمانه را به کنگره آمریکا ارائه کند که در آن اطمینان داده است واشنگتن می‌تواند با وجود توافق هسته‌ای به اندازه کافی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران مطلع باشد.

اصلی‌ترین استدلالی که در گزارش جامعه اطلاعاتی مطرح شده این است که برنامه جامعه اقدام مشترک (برجام) ایران را ملزم می‌کند تا حجم بی‌سابقه‌ای از اطلاعات درباره جنبه‌های مختلف برنامه هسته‌ای کنونی‌اش را ارائه دهد.

به گفته مقامات، این اطلاعات سبب می‌شود تا نظارت بر پایبندی ایران ساده‌تر باشد.

جیمز کلاپر، رییس اطلاعات ملی آمریکا ماه گذشته در نشست امنیتی آسپن، گفت: ما با وجود توافق هسته‌ای نظارتی بهتر بر جنبه‌های مختلف فعالیت‌های هسته‌ای ایران، بیش از آن چه که امروز داریم خواهیم داشت.

به گزارش آسوشیتدپرس، اما ایران پیش از این توانسته است به شرکت‌های وابسته به سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) نفوذ کرده و یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی را به زمین بنشاند. بنابراین چرا باید زمانی که مقامات اطلاعاتی آمریکا اطمینان می‌دهند قادرند بر پایبندی ایران طبق توافق هسته‌ای نظارت کنند، کسی آن را باور کند؟

دیوید آلبرایت، رییس اندیشکده علوم و امنیت بین‌الملل و یک بازرس پیشین تسلیحاتی، گفت: جامعه اطلاعاتی به سختی قادر است این حرف را که می‌تواند یک سایت محرمانه را کشف کند تضمین کند.

کنگره آمریکا قرار است ماه آینده پس از بررسی برجام درباره آن رأی‌گیری کند و جمهوری‌خواهان در تلاش‌اند تا مانع از تأیید این توافق از سوی قانون‌گذاران شوند. بر اساس برجام ایران موافقت کرده است تا در ازای لغو تحریم‌های بین‌المللی برنامه هسته‌ای خود را محدود و چرخه سوخت را تحت نظارت قرار دهد.

مقامات مطلع از گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا به کنگره می‌گویند که جامعه اطلاعاتی مدعی است ایران در طول اجرای توافق برای نقض توافق تلاش خواهد کرد.

اما جنگ عراق موجب بدبینی نسبت به این ارزیابی‌ها شده است چون در آن زمان تمام سرویس‌های جاسوسی آمریکا با اطمینان تقریباً زیادی به این نتیجه رسیدند که صدام حسین دیکتاتور سرنگون شده عراق برنامه فعال تسلیحات شیمیایی دارد که به سختی در اشتباه بودند.

رائول مارک گرش، افسر عملیاتی پیشین سازمان سیا گفت که این سازمان هیچ‌گاه منابع اطلاعاتی خوب و موفقیتی در ایران نداشته است.

انتهای پیام

کد N918923

وبگردی