آفتاب

48 میلیارد دلار تنها برای 8 سال حافظت از مسئولان سیاسی-نظامی عراق

48 میلیارد دلار تنها برای 8 سال حافظت از مسئولان سیاسی-نظامی عراق

در اسناد رسمی که یکی از نمایندگان سابق پارلمان عراق به آن دست یافته مشخص شده است که در طول چند سال اخیر میلیاردها دلار خرج محافظان مسئولان سیاسی و نظامی این کشور شده و این مساله بودجه عراق را با مشکل مواجه کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، در این اسناد که وائل عبداللطیف، یکی از نمایندگان سابق پارلمان عراق چند ماه پیش به آن‌ها دست یافته، به تفکیک مشخص شده است که سالانه بیش از شش میلیارد دلار برای مخارج یگان‌هایی که مامور حفظ امنیت سیاستمداران عراقی هستند، هزینه می‌شود و هزینه محافظت از مسئولان بخش زیادی از درآمدهای نفتی دولت را هدر داده است.

به گفته عبد اللطیف این اسناد تنها به دوره زمانی 2008 تا 2014 محدود می‌شود و همه پول‌های هدر رفته‌ پس از سرنگونی نظام صدام از سال 2003 را شامل نمی‌شود که خزانه دولت را با مشکل مواجه کرده و منجر به کاهش خدمات رسانی در نهادهای دولتی شده است.

به گفته عبداللطیف که از 2003 تا 2004 نماینده پارلمان عراق بود، بخش زیادی از بودجه عراق طی هشت سال گذشته برای محافظت از اشخاصی چون، رئیس جمهور، رئیس پارلمان و معاونان آن‌ها هزینه شده است.

با توجه به این اسناد، در صورتی که هزینه سالانه طی این سال‌ها معادل شش میلیارد دلار بوده باشد، میزان بودجه‌ای که خرج محافظت از شخصیت‌های سیاسی-نظامی عراق طی هشت سال شده به 48 میلیارد دلار رسیده است. این رقم معادل بودجه برخی کشورها و نشان دهنده حجم فساد در دولت عراق است.

به گفته منابع عراقی بیش از 5 هزار نظامی به عنوان محافظ رئیس جمهور و 1500 نظامی به عنوان محافظ نخست وزیر و معاونانش فعالیت داشته‌اند.

همچنین از سال 2008 بیش از 400 تن به عنوان محافظ رئیس پارلمان و معاونانش کار می‌کنند و این یعنی توان نهاد نظامی عراق برای فعالیت در جبهه‌ها جنگ با داعش نیز مثل خزانه دولت رو به تحلیل رفته است.

علاوه بر هزینه محافظان، دستمزد نمایندگان و وزرا و مسائل دیگر نیز بودجه کشور را با مشکل جدی رو به رو کرده است.

فالح الساری، عضوکمیته مالی پارلمان عراق اعلام کرد که اصلاحات اخیر در دولت سالانه نزدیک به هفت تا 10 میلیارد دلار را به صندوق دولت باز خواهد گرداند.

انتهای پیام

کد N918844

وبگردی