آفتاب
جلودارزاده:

وقت آن رسیده که اخلاق را در سیاست احیا کنیم

وقت آن رسیده که اخلاق را در سیاست احیا کنیم

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: دولت باید تلاش کند تا اخلاقیات را در سیاست کشور احیا و پیاده کند. انتخابات پیش روی مجلس بزرگ ترین امتحان دولت یازدهم در سیاست داخلی است.

سهیلا جلودارزاده نماینده سابق مجلس در دوره های پنجم ، ششم و میان دوره هفتم ، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) ، با بیان اینکه با اتحاد می شود هزینه های سنگین سیاسی که به مردم تحمیل می شود را کاهش داد، در ارتباط با اهمیت شعار سال 94 اظهار کرد: همانطور که می دانید انقلاب اسلامی به صورت یک جریان واحد و با رهبری واحد شکل گرفت . همه ی مردم برای ساختن کشور اعلام آمادگی کردند و وارد عرصه شدند. چه کسانی که در خارج از کشور تحصیل می کردند، مثل اعضای انجمن اسلامی دانشجویان ایران در اروپا و آمریکا و چه اقشار مختلف اجتماعی مثل زنان کارگران ، معلمان، همه در کنار هم بودند و برای این انقلاب تلاش کردند. با شروع جنگ تحمیلی باز، همه کنار هم سعی کردند تمامیت عرضی کشور را حفظ کنند . شهید دادند و سختی کشیدند. در ادامه در دوران سازندگی نیز این حرکت به صورت جمعی پیش رفت تا آنکه ایثار گری ها تمام شد. از آن زمان بود که دو دستگی ها و بهره برداری های عده ای شروع شد.

وی ادامه داد: عموم مردم برای کشور خواستار عدالت اجتماعی ، پیشرفت و توسعه بودند ،اما عده ای فقط به خودشان فکر می کردند. کما اینکه این امتیاز خواهی این افراد از دوران جنگ شروع شده بود. متاسفانه این کار در دوره ای از مدیریت کشور شدت گرفت. با سلب آزادی های اجتماعی، انحصار منابع مالی و به هم ریختن ساز و کارهای کنترل کننده مثل سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، فجایع و ضایعات جبران ناپذیری برای کشور به وجود آمد. در این شرایط بود که شعار "همدلی و همزبانی ،دولت و ملت " مطرح شد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب همچنین افزود: با توجه به رآیی که مردم در این شرایط به آقای روحانی دادند ،می توان متوجه شد که آنها دلشان می خواهد نهادهای قدرت در کشور مثل دولت، مجلس، صدا و سیما به این شعار تحقق دهند.از آنجایی که همه خودشان را به رهنمودهای رهبری مقید می دانند، مردم انتظار دارند تا بیش از گذشته شاهد تلاش دستگاه‌ها برای اجرای شعار سال باشند؛ چرا که خودشان در انتخابات ریاست جمهوری گذشته نشان دادند که دارند به این شعار عمل می کنند. شاید بیش ترین فشار های سیاسی اجتماعی و اقتصادی بر روی مردم باشد ولی مردم سختی ها را پذیرفته اند و با حاکمیت و دولت صبوری، همدلی و همزبانی می کنند.

وی با اشاره به تلاش دولت برای ایجاد فضای همدلی و همزبانی با سایر قوا تصریح کرد: دولت برای ایجاد فضای همدلی و همزبانی تلاش می کند . یکی از خواسته های اصلی مردم پایان دادن به جنگ‌های لفظی وروابط غیر دیپلملتیک با دنیا بوده است، تشنج زدایی یکی از خواسته های همیشگی مردم بوده است. اینکه ما با همسایگان و قدرت های بزرگ دنیا با زبان دیپلماتیک صحبت کنیم همیشه مد نظر افکار عمومی بوده است. همه می خواهیم تا به دیپلماسی روز احترام بگذاریم، روابطمان را با دنیا اصلاح کنیم با دولت ها و مردم دنیا در صلح باشیم و جنگ های منطقه ای و جهانی را کاهش دهیم.

جلودار زاده تاکید کرد:اساسا جنگ با اعتقادات ما مغایر است مگر آنکه برای دفاع باشد. بین کشورهای اسلامی که اصلا درست نیست.ما به عنوان یکی از معدود نظام هایی که خودش را مقید به رفتار اسلامی می داند باید سعی کنیم جنگ های بین مسلمانان را کم کنیم. برای اسلام جنگ های نیابتی و مسائل به این شکل مناسب نیست. ما باید نقش پایان دهنده ی این بدعت ها و فجایع در بین مسلمانان دنیا را داشته باشیم.

وی اضافه کرد: دولت همدلی کردن را از خودش شروع کرده است و به نظر من به خوبی نیز عمل می کند. بیش از 80% از مشکلات ما را این اختلافاتی که ذکر کردم ایجاد کرده بود . کما اینکه می بینید در این چند وقتی که از امضای توافق نامه می گذرد کشورهای زیادی اعلام کردند می خواهند به ایران بیایند. حضور آن ها می توانند اقتصاد کشور را متحول کند . اقتصاد مقاومتی قوانین خوبی دارد که ارجحیت را به تولید داخلی ، فرصت های صادراتی و علوم دانش‌بنیان داده است .

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطر نشان کرد: قوانین اقتصاد مقاومتی می تواند برنامه ی خوبی برای پیشرفت کشور ما با شد .توانمند شدن ما در اقتصاد کشور ما را در برابر همه اتفاق هایی که در دنیا می افتد آسیب ناپذیر می کند.ما می توانیم با سرعت بیشتری به سمت چشم انداز 1404 حرکت کنیم. این واکنش ها و کنش ها اگر از سمت دولت اتفاق بیافتد، عمل دولت را در همدلی و همزبانی می رساند مخصوصا در بر چیدن فساد اقتصادی موثر است. فساد اقتصادی مثل یک شبح به کشور ما وارد شد و نفهمیدیم چگونه روی تمام سیستم های اداری را گرفته است . وقتی در بالاترین سطوح اختلاس های کلان انجام می شد تخلف در اجرای قوانین بوده که یک سیستم فساد سازمان یافته را شکل داده و باید اصلاح شود . هوا و فضای دولت باید تغییر کند . معاون اول ریاست جمهوری بر این موضوع تاکید دارد و امیدواریم به زودی در کارشان موفق شوند. فارغ از رشوه و فشار های غیر قانونی که طی این سال‌ها به آحاد جامعه وارد شد ،مدیران اقتصادی می توانند کار آفرینی و اشتغال زایی داشته باشند و به تولید کمک کنند.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت حضور زنان در انتخابات پیش روی مجلس گفت: برنامه ای که اصلاح طلبان برای حضور 30% زنان در لیست انتخاباتی در نظر گرفته اند، حداقل کاری است که امکان پذیر شده است، اما واقعیت آن است که اصلا برای حضور زنان نباید سقفی بگذاریم ، این مساله مثل ورود زنان به دانشگاه است.هر گروه از افراد جامعه که توانایی بیشتری دارند باید بتوانند در مجلس حضور پیدا کنند اما رقابت پذیری زنان در شرایط فعلی آن چنان نیست که رویش حساب باز کنیم. حداقل 30% حضور می تواند شروع خوبی باشد .

وی با بیان این که آسیب پذیری زنان در عرصه ی سیاسی بیش تر از مردان است، یاد آور شد: نمی تونیم خیلی مسائل را باز کنیم، اما باید برای حضور زنان نشاط ایجاد کنم، باید تشویقشان کنیم تا در رقابت های انتخاباتی حضور پیدا کنند. همین الان هم زنان در عرصه های مهم کشور حضور دارند. باید آنها را ببینیم‌ و اجازه دهیم تا امتحان خود را پس دهند. خیلی از نمایندگان مرد بودند که در پرونده ی چند ساله فعالیتشان بسیار ضعیف عمل کردند ،اما زنان قابلی هم وجود داشته اند که در یک مدت کوتاه فعالیت های مناسبی انجام دادند.

جلودارزاده همچنین در ادامه اظهار کرد: زنان در حال حاضر برای حضور در عرصه سیاسی از دو عامل مهم برای رقابت محروم هستند؛ اولین عامل رقابتی برای حضور زنان در انتخابات و روال هایی که در تبلیغات وجود دارد پول است. خود احزاب هم بودجه ای برای حضور زنان اختصاص نمی دهند. بسیاری از احزاب طی سال‌های گذشته تحت فشار بودند و حتی نمی توانستند خودشان را برای گذران امور روزمره حفظ کنند، یا سرانشان نبودند یا با موانع دیگری روبه رو بودند. خودشان هم الان برای حضور در انتخابات با مشکلاتی رو به رو هستند. اما نکته ی مثبتش آن است که پشتیبانی مردمی دارند، این مهم ترین بخش است. حضور زنان نیز به همین شکل است که اگر احزاب روی زنان به عنوان کسانی که شایسته ی کاندیداتوری هستند سرمایه گذاری کنند ، به حل بسیاری از مشکلاتشان کمک می کند.

وی افزود: حضور زنان در احزاب نیز از طرفی سرمایه اجتماعی خوبی به حساب می آید. این حضور قدرتمند در سراسر کشور وجود دارد. شما ببینید در شهرستان هایی که حتی یک نماینده می خواسته است، خانم ها از بین بقیه رای آورده اند. بعضی وقت ها رای‌شان تکرار هم می شود.به همین دلیل است که می گوییم سرمایه اجتماعی زنان در سیاست خوب است .آنان در سیاست بد سابقه نیستند، در اقتصاد کشور دزدی نکردند، امانت دار و دلسوز و دست پاک بوده اند. احزاب نباید از حضور زنان بترسند.

مشاور امور زنان وزارت صنعت،معدن ،تجارت همچنین توافق هسته ای را عامل بهبود شرایط فعلی کشور دانست و تصریح کرد:البته با توجه به اینکه به هر حال کار سرانجام گرفته من خیلی کالبد شکافی گذشته را فعلا صلاح نمی دانیم، چرا که باعث می شود مناقشات داخلی به وجود آید. فکر می کنم در حال حاظر دیگر همه خودشان می توانند شرایط مذاکرات هسته ای را تحلیل کنند. همه متوجه شدند که کاری که می شود امروز انجام داد را نباید بگذاریم برای آینده، زیرا ممکن است در آیندهه ضرر و زیان هایی به همراه داشته باشد . اما خدا را شکر تلاش خوبی انجام شد و از یک مرحله سخت عبور کردیم .باید به مردم این سرزمین که در ثروت و منابعش ذی نفع هستند، فکر کنیم و منافع آنان را مورد توجه قرار دهیم . باید به آینده فکر کنیم. اولا به لحاظ اقتصادی زیر بناها را محکم کنیم، دوما به لحاظ سیاسی مشارکت مردم در دوره های مختلف کشور را بیشتر کنیم تا دوباره شاهد شرایط به این شکل و تحریم ها نباشیم.

وی با بیان اینکه "من فکر می کنم که دیگر صدای مخالفت ها تمام شده است" گفت: شاید کسانی که خواستار بقا و ادامه ی شرایط تحریم بودند بعضا در آن شرایط منافعی داشتند. این که آن ها با مخالت هایشان به دنبال منافعشان بودند، از کسی پنهان نیست. شرایط صلح می تواند برای همه منفعت داشته باشد، اما شرایط جنگ برای عده ای منفعت به همراه دارد و برای جمعیت زیادی مشکلاتی ایجاد می کند. در عصر علم دانش و گفت‌وگو می شود مسائل را درست جلو برد هم مذاکره کرد و هم حقانیت را حفظ کرد و به جنگ هم نرسید.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت برای مدیریت پسا تحریم آماده است، تاکید کرد :ملت آماده ی شرایط پسا تحریم است ؛ دولت باید خود را به ملت نزدیک کند . بخش خصوصی در این مقطع از زمانی رسالت مهمی به عهده دارد تا کارهایش را به خوبی انجام دهد.بعضی وقت ها بعضی از قسمتهای بخش خصوصی اعتباراتی را گرفته اند و آن را نا به جا هزینه کردند . بخش خصوصی کار آفرین باید مورد توجه قرار بگیرد و این به درستکاری خود بخش خصوصی مربوط می شود . من شاهد بودم بعضا بخشی از بانک ها به برخی ها بدون استحقاق وام های کلان می دادند، با این شرط که می گفتند، درصدی از وام را خودمان بر می داریم . یعنی با گرفتن وام برای بخش خصوصی باعث می شدند که وام برای بخش خصوصی گران قیمت شود در واقع این کار یک فساد سازمان یافته است که پرونده هایش موجود است الان فکر کنید کارخانه ای با بهترین ماشین آلات در استانی آماده است .برای اینکه کارخانه دار نتوانسته است بهره بانکی اش را بپردازد از کار مانده است و کارخانه تعطیل شده است .

جلودارزاده ادامه داد: دولت در ایجاد همدلی و همزبانی تلاش و فعالیت می کند. انتخابات امتحان بزرگ دولت است.مردم رصد می کنند که در انتخابات پیش رو تا چه اندازه دولت سعی می کند از امکانات دولتی برای گروه خاصی استفاده نکند، نگذارد نهادهای برگزار کننده جانب داری کنند و سعی کند تا به همه ی مردم اطلاع رسانی انجام شود . این کاری سخت و مشکل است زیرا یک دهه حداقل نهادهای برگزار کننده به شکل دیگری شکل گرفته اما الان تغییر می کنند .

وی همچنین تعامل دولت با سایر قوا را مثبت ارزیابی کرد و گفت: رابطه دولت و مجلس به نسبت قبل بهتر شده است. دولت خیلی جاها قدرت مانور خودش را نمی تواند داشته باشد وقتی وزرا می خواهند کار اصلاحی انجام دهند از نیروی انسانی تا قوانین و مقررات با منافع عده ای گره خورده و جلوگیری ها شروع می شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در پایان تصریح کرد: شرایط سخت است . می توانم تمام ضعف هایی را که در کشور وجود دارد را مطرح کنم ولی این مجروحی که این وسط از مناقشات ما باقی می ماند یک ملت، دولت و یک حاکمیت است .شرایط انسانی ایجاب می کند که الان حتی اگر می توانیم، با مرحم زخم‌مان را بهبود بدهیم . مهم نیست که الان بعضی ها چه می کنند، بلکه مهم آن است که ما چگونه از این امتحان بیرون می آییم . سنت های خداوند جور دیگری است. مهم این است که در این شرایط چقدر با تقوا شرایط را پیش ببریم و بدانیم کوچک ترین تخریب شرایط برای مردم را بدتر می کند . وقت آن رسیده که چه پیروز بشویم و چه نشویم اخلاقی کار کنیم. بالاخره برنده ی هر جنگی اخلاق‌مداری است. باید اخلاق‌مداری را در دولت و سیاست های کشوراحیا و پیاده کنیم .بزرگترین ضربه هایی که به یک نسل زدیم جلوه دادن بی اعتمادی در بین آن ها بوده است . باید سعی کنیم تا جزو آن ها نباشیم .

انتهای پیام

کد N918607

وبگردی