آفتاب

بازی آی‌پد برای کمک به بیماران اسکیزوفرنی

بازی آی‌پد برای کمک به بیماران اسکیزوفرنی

به گفته محققان دانشگاه کمبریج، یک بازی آی‌پد «تعلیم مغز» ممکن است موجب بهبود حافظه بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی شده و در امور روزمره در خانه و محل کار به آن‌ها کمک کند.

به گفته محققان دانشگاه کمبریج، یک بازی آی‌پد «تعلیم مغز» ممکن است موجب بهبود حافظه بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی شده و در امور روزمره در خانه و محل کار به آن‌ها کمک کند.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، نتایج حاصل از یک آزمایش نشان داد بیمارانی که این بازی را برای مدت چهار هفته انجام دادند، شاهد بهبود در حافظه و یادگیری‌شان بودند.

بازی Wizard برای کمک به حافظه رویدادی طراحی شده است. این نوع حافظه برای یادآوردن چیزهایی مثل محلی که کلیدهای خود را چند ساعت پیش در آنجا گذاشتید، یا مکانی که خودروی خود را در پارکینگ یک فروشگاه زنجیره‌ای قرار دادید، نیاز است.

اسکیزوفرنی بیماری روانی بلندمدتی است که موجب بروز علائم روانی مختلفی، از تغییر رفتار گرفته تا توهم و هذیان می‌شود.

اگرچه برخی از این علائم روانی را می‌توان به خوبی با دارو درمان کرد، اما این بیماران همچنان دچار مشکلات ناتوان‌کننده حافظه و شناختی هستند که بازگشت به کار و ادامه تحصیل را برایشان مشکل می‌کند.

شواهد فزاینده‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه آموزش مبتنی بر کمک رایانه می‌تواند به بیماران اسکیزوفرنی در غلبه به برخی از مشکلات ناشی از بیماریشان، کمک کند و نتایج بهتری را در زندگی آن‌ها در پی داشته باشد.

این پژوهش نشان داد 22 نفر از بیمارانی که این بازی را انجام دادند، در آزمون‌های مختلف به طور قابل ملاحظه‌ای خطاهای کمتری داشته و زمان بسیار کمتری برای یادآوری مکان چیزهای مختلف نیاز داشتند.

آن‌ها همچنین نمره‌های بهتری در مقیاس جهانی ارزیابی عملکرد (GAF) به دست آوردند. این مقیاسی است که پزشکان در نمره دادن به عملکردهای اجتماعی، شغلی، و روانی بزرگسالان از آن استفاده می‌کنند.

مهمتر اینکه، بیماران به گفته خودشان از این بازی لذت برده و مشتاق به انجام آن در طول هشت ساعت آموزش شناختی بودند. به گفته محققان این موضوعی مهم است، زیرا نداشتن انگیزه و اشتیاق یکی از ویژگی‌های شایع این بیماران است.

باربارا ساهاکیان از گروه روانپزشکی دانشگاه کمبریج می‌گوید: ما نیازمند روشی برای درمان علائم شناختی اسکیزوفرنی مثل مشکلات ناشی از حافظه اپیزودیک هستیم، اما سرعت پیشرفت برای دستیابی به درمان دارویی کند است.

ساهاکیان در ادامه می‌گوید: این پژوهش نشان می‌دهد داروها در چه مواردی موثر نبوده‌اند. و به دلیل جالب بودن بازی، حتی بیمارانی که سطح عمومی انگیزه‌شان پایین است به ادامه آموزش تشویق می‌شوند.

این نتایج در مجله Philosophical Transactions of the Royal Society B منتشر شده است.

انتهای پیام

کد N918315

وبگردی