آفتاب

نخست‌وزیر لیبی به زودی استعفا می‌کند/تاکید سازمان ملل بر تشکیل دولت وحدت ملی تا پایان اوت

نخست‌وزیر لیبی به زودی استعفا می‌کند/تاکید سازمان ملل بر تشکیل دولت وحدت ملی تا پایان اوت

در حالی که نخست‌وزیر لیبی در واکنش به اعتراضات مردمی اعلام کرده یکشنبه آینده استعفا می‌کند فرستاده سازمان ملل به این کشور از تمامی طرف‌های درگیر خواست تا با تشکیل دولت وحدت ملی تا پایان اوت جاری موافقت کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، عبدالله الثنی، نخست‌وزیر لیبی که دولت وی از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده، در مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که به دلیل انتقاد برخی شهروندان از دولت وی روز یکشنبه آینده به طور رسمی استعفای خود را اعلام خواهد کرد.

به گفته منابع، زمانی که الثنی مشغول مصاحبه تلویزیونی بود گوینده شبکه تلویزیونی از تعدادی از تماشاگرانی که از الثنی به دلیل نبود امنیت در کشور انتقاد کردند سوالاتی کرد و این تماشاگران اعلام کردند که دولت الثنی یک دولت "غیرفعال و ناکارآمد" است. الثنی نیز تاکید کرد : نیازی نیست مردم علیه من اعتراض کنند؛ چراکه من به زودی از پست خود استعفا خواهم داد.

حاتم العریبی، سخنگوی عبدالله الثنی نیز اعلام کرد که نخست‌وزیر استعفای خود را اعلام نکرده اما تاکید کرده که در صورت درخواست مردم استعفا می‌دهد.

از زمان سرنگونی دولت معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی در سال 2011 شبه‌نظامیان کنترل بیشتر مناطق در این کشور را در دست گرفتند. از آن زمان دو دولت لیبرال طبرق و دولت طرابلس در کشور فعالیت می‌کنند اما تنها دولت طبرق از نظر بین‌المللی به رسمیت شناخته شده است.

از سوی دیگر، برناردینو لیون، فرستاده سازمان ملل به لیبی تاکید کرد: لیبی با تنش و دو دستگی مواجه است و ما امیدواریم تمامی طرف‌های لیبیایی عقل خود را به کار بگیرند.

وی از تمامی طرف‌های درگیر خواست تا با تشکیل دولت وحدت ملی تا پایان اوت جاری و برگزاری انتخابات در آغاز ماه سپتامبر موافقت کنند.

لیون اعلام کرد که جدول زمانی‌ که برای رسیدن به راهکار نهایی اوضاع لیبی پیش از نشست آتی مجمع عمومی سازمان ملل در سپتامبر آینده تدوین شده هفته‌های آینده اعلام خواهد شد.

دور مذاکرات طرف‌های لیبیایی با نظارت سازمان ملل روز سه‌شنبه در ژنو آغاز شده و قرار است دو روز به طول بینجامد.

انتهای پیام

کد N918279

وبگردی