آفتاب
صلیب سرخ هشدار داد:

اوضاع در یمن فاجعه بار و در حال بدتر شدن است

اوضاع در یمن فاجعه بار و در حال بدتر شدن است

«پیتر مائورر» رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ گفت اوضاع در یمن فاجعه بار است و به سمت بدتر شدن پیش می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری تاس، مائورر بعد از سفر ۳ روزه به یمن طی سخنانی در ژنو گفت: اوضاع در یمن هر روز بدتر می شود و باید جهان بیدار شده و آنچه که در حال رخ دادن در این کشور است را ببیند.

رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ با تاکید بر اینکه تداوم جنگ و ممانعت از واردات غذا و دارو به صورت گسترده ای بر بخش بهداشت و سلامت شهروندان یمنی تاثیرگذار خواهد بود، افزود: نهادهای بهداشتی در معرض حملات گسترده قرار دارند و در جریان جنگ خسارت های زیادی به آنها وارد شده است.

مائورر ارسال فوری و بدون قید و شرط کالاهای ضروری از جمله مواد غذایی، آب و دارو به یمن را خواستار شد و بر ضرورت تسریع در روند حل و فصل سیاسی بحران یمن تاکید کرد.

از سوی دیگر «خلیل الفری» گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد «حق برخورداری از غذا» اعلام کرد بیش از ۱۲ میلیون یمنی به کمک های غذایی دسترسی ندارند.
الفری تاکید کرد در حال حاضر ۶ میلیون یمنی در وضعیت دشواری از نظر امکان دسترسی به کالاهای اساسی به سر می برند و ۸۵۰ هزار کودک از سوء تغذیه در این کشور رنج می برند.

وی هشدار داد در صورت متوقف نشدن درگیری ها در هفته های آینده این تعداد به دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر خواهد رسید.

گزارشگر سازمان ملل همچنین یادآور شد، مجتمع های مسکونی در چندین استان در درگیری های این کشور محاصره و بازارها و کامیون های حمل غذا بمباران شده اند و همین موضوع مانع رساندن کالاهای اساسی به شهروندان شده است؛ از این رو می توان تعمد در گرسنه نگه داشتن شهروندان را جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت ارزیابی کرد.

کد N918140

وبگردی