آفتاب
مدیرکل خاورمیانه وزارت‌ خارجه:

طرح بازبینی شده ایران درباره سوریه همان طرح قبلی با چیدمان جدید است

طرح بازبینی شده ایران درباره سوریه همان طرح قبلی با چیدمان جدید است

مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد اهداف و پیام سفر دور دوم منطقه‌ای وزیر خارجه کشورمان گفت: سفر دور اول به منطقه خلیج فارس بود و دور دوم به منطقه شامات است که شامل لبنان و سوریه می‌شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به لبنان، "حسین جابر انصاری"، به خبرنگارانی که همراه وزیر خارجه کشورمان در دور دوم سفر منطقه‌ای حضور داشتند، افزود: پیام این سفر گفت‌وگو و حل بحران‌های منطقه از طریق گفت‌وگوهای درونی و کمک ایران به حل بحران با راه‌حل‌های سیاسی است.

وی گفت: در این سفر رایزنی و و مشورت درباره طرح 4 ماده‌ای جمهوری اسلامی ایران که مورد بازبینی قرار گرفته، انجام می‌شود که این مشورت‌ها با دولت سوریه و بازیگران موثر در حل این بحران خواهد بود.

جابر انصاری با بیان این که این سفر در رونمایی طرح بازبینی شده ایران درباره سوریه تاثیرگذار است، ادامه داد: طرح بازبینی شده ایران همان طرح قبلی اما با چیدمان جدید است؛ در واقع نسخه جدید با چیدمان متفاوت که جوهره آن رجوع به ملت سوریه به عنوان فیصله‌بخش بحران سوریه است.

مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه افزود: سیاست ایران در مورد سوریه مشتمل بر سه اصل است؛1- احترام به حقوق مشروع ملت سوریه برای تعیین سرنوشت و اصلاح کشور، 2- مخالفت با مداخله خارجی و تسویه حساب با دولت سوریه به خاطر سیاستی مستقل و حامی مقاومت، 3- مخالفت با تروریسم به عنوان روش تحقق اهداف سیاسی.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار اعزامی ایسنا مبنی بر این که، "برخی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه خواستار ورود ایران به حل موضوع انتخابات ریاست جمهوری لبنان هستند، آیا سفر به لبنان در این چارچوب هم برنامه‌ریزی شده است؟"، گفت: اروپایی‌ها و عمدتا فرانسه به دنبال این هستند که ایران به توافق درباره ریاست جمهوری لبنان کمک کند. ما به توافق معتقدیم و آماده کمک به لبنان هستیم اما این توافق باید لبنانی - لبنانی باشد.

وی افزود: این توافق باید اول بین مسیحیان و بعد بقیه طوایف لبنانی انجام شود و یک توافق ملی باشد.

وی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار ایسنا درباره اظهارات اخیر وزیر خارجه عربستان درباره سوریه و این که بشار اسد باید کنار برود، گفت: این اظهارات تکرار سیاست شکست خورده عربستان است. اگر برای حل بحران سوریه اراده جدی وجود دارد هیچ راه‌حلی جز توافق سوری - سوری و رجوع به ملت سوریه به عنوان فیصله‌بخش بحران نیست.

جابر انصاری تاکید کرد: نه عربستان و نه هیچ بازیگر دیگری نمی‌تواند برای سوریه تصمیم‌گیری کند.

به گفته وی، رجوع به رای مردم، کلید مشکل‌گشای بحران سوریه است.

به گزارش ایسنا، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در سفر به لبنان با نخست وزیر، رییس مجلس و وزیر خارجه این کشور دیدار خواهد کرد.

ظریف روز چهارشنبه بیروت را به مقصد دمشق ترک خواهد کرد.

دیدار با رییس جمهور و وزیر خارجه سوریه از جمله برنامه‌های دیدارهای وزیر خارجه کشورمان در سفر به سوریه است.

انتهای پیام

کد N918087

وبگردی