آفتاب

اختلاف نظر روسیه و عربستان درباره سوریه

اختلاف نظر روسیه و عربستان درباره سوریه

وزیران خارجه عربستان و روسیه در نشست خبری به وجود برخی اختلاف نظرها درباره سوریه و وحدت مواضع در زمینه های دیگر اشاره کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه المیادین، سرگئی لاوروف در نشست خبری با عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان گفت: ما اوضاع سوریه، لیبی، یمن و عراق را مورد رایزنی قرار دادیم.ما همچنین موضوع تلاش های قوی برای مبارزه با تروریسم به ویژه داعش را بررسی کردیم.

وی افزود: مواضع ما و سعودی درباره عراق و لیبی یکی بود و در موضوع سوریه برخی اختلاف نظرها درباره نحوه اجرای بیانیه ژنو و برخی موضوعات دیگر وجود دارد.

لاوروف تاکید کرد: امیدواریم توافق هسته ای ایران با پنج به علاوه یک نقش به سزایی در آغاز گفتگو میان ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس داشته باشد.

وی افزود: وحدت تلاش ها و همه طرفها برای مبارزه با تروریسم ضروری است.تروریسم خطری برای همه دنیاست.ما تلاش ها در زمینه حل بحران یمن رابه اطلاع سعودی ها رساندیم.در حال حاضر ارتش عراق و سوریه و کردها با تروریسم می جنگند وهمه باید در مبارزه با تروریسم مشارکت داشته باشند.

از سوی دیگر عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان نیز با اشاره به سفر آتی ملک سلمان به روسیه و نتایج مثبت احتمالی این سفر از پیوندهای میان دو کشور در زمینه های سیاسی و اقتصادی سخن گفت و افزود: ما اوضاع سوریه و ضرورت یافتن راهکار سیاسی برای بحران آن و نیز ضرورت وحدت مواضع مخالفان سوری را بررسی کردیم.موضع ما در قبال سوریه عوض نشده و ما بر راهکار مسالمت آمیز مبتنی بر ژنو یک و نداشتن نقشی برای بشار اسد اصرار داریم.

وی اعلام کرد: ما اوضاع عراق و ضرورت اجرای اصلاحات مورد توافق و مبارزه با داعش را مورد رایزنی قرار دادیم.ما اوضاع یمن و ضرورت اجرای قطعنامه 2216 برای حل بحران آن، موضوع مبارزه با تروریسم و افراط گرایی و راههای همکاری برای مقابله با آن را مورد بحث و گفتگو قرار دادیم.

وزیر خارجه سعودی در ادامه مدعی شد: بشار اسد بخشی از راه حل در سوریه نیست بلکه بخشی از مشکل این کشور است و عامل پیدایش داعش است.

الجبیر از تلاش روسیه و عربستان برای تقویت همکاری ها به ویژه در زمینه نظامی خبر داد.

کد N917953

وبگردی