آفتاب

استعفای معاون نخست‌وزیر عراق پیش از اجرایی شدن اصلاحات العبادی

استعفای معاون نخست‌وزیر عراق پیش از اجرایی شدن اصلاحات العبادی

معاون نخست‌وزیر عراق روز دوشنبه و در پی آغاز تحقیقات قضایی درباره پرونده‌های فساد مالی علیه وی استعفا داد. این درحالی است که بر اساس اصلاحاتی که اخیرا العبادی اعلام کرده پست وی و دیگر معاونان رئیس جمهور و نخست وزیر از ساختار حکومتی عراق حذف شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، حیدر العبادی روز یکشنبه با صدور دستوری معاونان نخست‌وزیر و رئیس‌جمهوری عراق را به همراه سمت‌هایشان کنار گذاشت که ظاهرا تا تایید در پارلمان عراق این حکم اجرایی نمی‌شود.

بهاء الاعرجی، معاون نخست‌وزیر عراق و یکی از رهبران برجسته جریان صدر به فساد متهم شده و در واکنش به آغاز تحقیقات درباره پرونده‌های فساد منتظر تایید پارلمان نشده و از سمتش استعفا داده است.

وی در این خصوص گفت: استعفای من بنابر منافع عمومی و در حمایت از طرح اصلاح‌گرایانه حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق و در پاسخ به درخواست مقتدی صدر، رهبر جریان صدر است.

استعفای این مسوول عراقی پس از صدور بیانیه‌ای از دفتر مقتدی صدر برای استعفای فوری وی از سمت خود و پرهیز از سفر تا زمان پایان تحقیقات قضایی صورت گرفت.

الاعرجی به عنوان یکی از نمایندگان فراکسیون الاحرار وابسته به جریان صدر در سمت معاونت نخست‌وزیری فعالیت می‌کرد و به فساد مالی متهم شده است.

اقدامات العبادی واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشت؛ فواد معصوم، رئیس‌جمهوری خواهان پایبندی به قانون اساسی در اتخاذ هرگونه اقدامات شد اما ایاد علاوی، معاون رئیس‌جمهور عراق تصمیمات العبادی را تجاوز از قانون اساسی خواند در مقابل سلیم جبوری، رئیس پارلمان عراق تمامی فراکسیون‌های سیاسی را به حمایت از تصمیمات العبادی فراخوانده است.

از سوی دیگر دفتر آیت‌الله سیدعلی سیستانی، مرجعه شیعیان در عراق در بیانیه‌ای اخبار منتشر شده مبنی بر وجود کمیته‌ای برای تدوین بسته اصلاحات دولتی با همکاری دفتر نخست‌وزیر را تکذیب و اعلام کرد که دفتر سیستانی هیچ اطلاعی از وجود این کمیته ندارد.

انتهای پیام

کد N917524

وبگردی