آفتاب
یک روزنامه صهیونیستی اعلام کرد:

سونامی ضد اشغالگری/حذف «اسرائیل» از گذرنامه برزیلی‌های دو تابعیتی

سونامی ضد اشغالگری/حذف «اسرائیل» از گذرنامه برزیلی‌های دو تابعیتی

برزیل کلمه «اسرائیل» را از گذرنامه آن دسته از شهروندان خود که در بیت المقدس به دنیا آمده اند، حذف کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه صهیونیستی تایمز آو اسرائیل، بر اساس تصمیم وزارت امور خارجه برزیل، کلمه «اسرائیل» دیگر به عنوان زادگاه در گذرنامه شهروندان برزیلی که در بیت المقدس به دنیا آمده اند وجود نداشته و این وزارتخانه اعلام کرد که این کلمه را حذف کرده است.

سفارت برزیل در سرزمین های اشغالی به روزنامه «فولها د. سائو پائولو» اعلام کرد که تصمیم حذف کلمه «اسرائیل» از برخی از اسناد، سال گذشته گرفته شده بود، اما اخیراً در رسانه های برزیلی انعکاس یافته است. 

در ادامه این مطلب آمده است: یک قانونگذار اپوزیسیون برزیلی-یهودی در مجلس سفلی برزیل این تصمیم را خودسرانه خواند و آن را محکوم کرد.

وی در بیانیه ای گفت: چنین اقدامی فقط دیدگاه مغرضانه دولت برزیل را در مورد اسرائیل تقویت می کند.

این نماینده مدعی شد: بیت المقدس به عنوان بخش جدایی ناپذیر اسراییل خواهد ماند و متولدین آن حق دارند تا کشور زادگاه خود را بر روی اسناد خود داشته باشند.

گفتنی است، در طرح سازمان ملل برای تقسیم فلسطین -که در سال ۱۹۴۷ به تصویب رسید- مقرر شده بود که بیت المقدس به صورت بین المللی اداره شود. اما، پس از مخالفت اعراب با این طرح و پیش از آن که رژیم اشغالگر قدس در جنگ ۶ روزه سال ۱۹۶۷ تمام شهر را تصرف و ضمیمه اراضی اشغالی خود کند، این شهر به ۲ قسمت تقسیم شده بود که بخش غربی آن در اشغال این رژیم و بخش شرقی آن تحت کنترل اردن قرار گرفت.

این رژیم که بیت المقدس را به عنوان پایتخت خود اعلام کرده است، به دفعات به دلیل در اختیار داشتن کنترل این شهر مورد انتقادهای بین المللی قرار گرفته است و اغلب از آن با عنوان «اشغال» بیت المقدس نام برده می شود. علیرغم اینکه مقامات متعدد رژیم صهیونیستی گفته اند که هرگز حاضر به تقسیم این شهر نیستند، تشکیلات خودگردان فلسطین هم بیت المقدس را تنها پایتخت قابل قبول برای کشور آینده فلسطین اعلام کرده است.

در پایان این مقاله آمده است که در سال های اخیر رابطه میان برزیل و این رژیم رو به تیرگی نهاده است. زیرا در مواردی برزیل رژیم صهیونیستی را به نقض قوانین بین المللی متهم کرده و این موضوع را رسماً اعلام نموده است.

لذا به نظر می رسد، اقدام برزیل در حذف نام این رژیم از گذرنامه ها به عنوان زادگاه، اقدامی در ادامه تحرکات برخی کشورها مانند سوئد، انگلستان، اسپانیا، آرژانتین، لهستان و ... برای اعمال فشار بر این رژیم جعلی در پذیرفتن طرح دو دولت در اراضی اشغالی به شمار می رود.

کد N917312

وبگردی