آفتاب
تحلیل بین الملل؛

چرایی تغییر تاکتیک ترکیه در قبال داعش و پ ک ک/اهداف داخلی و خارجی

چرایی تغییر تاکتیک ترکیه در قبال داعش و پ ک ک/اهداف داخلی و خارجی

آشکار شدن جدی نبودن دولتمردان ترکیه در مقابله با داعش و حملات گسترده همزمان به گروه پ ک ک، گمانه زنی هایی را درباره اهداف احتمالی انتخاباتی و خارجی حزب حاکم این کشور مطرح کرده است.

خبرگزاری مهر-پیمان یزدانی : چند هفته از تغییر مواضع دولتمردان آنکارا در قبال داعش و اعلام شکست مذاکرات صلح با کردهای این کشور و به دنبال آن اغاز حملات گسترده به گروه پ ک ک و داعش بطور همزمان می گذرد.

با گذشت هر چه بیشتر زمان و انتشار گزارش هایی مبنی بر جدی نبودن ترکیه در جنگ علیه داعش و همچنین گزارش هایی از بن بست در مذاکرات دولت و حزب حاکم این کشور با دیگر احزاب مخالف برای تشکیل دولت ائتلافی با مانع تراشی های «اردوغان»، گمانه زنی ها درباره اهداف پشت پرده وی و حزب حاکم عدالت و توسعه بالا گرفته است.

علت تغییر تاکتیکی مواضع ترکیه در قبال داعش

پس ازگذشت حدود یکسال از تشکیل ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا، ترکیه با آن که با آن همراه بود ولی به علت اتحاد استراتژیک خود با گروه ترورریستی داعش به آن نپیوست و در این مدت همواره از سوی آمریکا برای همکاری با آن تحت فشار بود.

با اینحال عوامل متعددی از جمله ماندن بشار اسد بر قدرت علی رغم خواست دولتمردان ترکیه و تغییر نگاه غربی ها به موضوع سوریه و افشای هر چه بیشتر حمایت ها و کمک های ترکیه از داعش موجب شد تا دولتمردان ترکیه به دنبال تغییر تاکتیک در قبال سوریه و داعش باشند و به همین منظور همواره مترصد فرصت و فرصت سازیی بودند. لذا حمله انتحاری در شهر مرزی «سوروج» و کشته و زخمی شدن بیش از ۱۳۰ نفر در این عملیات که به داعش نسبت داده شد فرصت مناسبی برای دولت ترکیه به وجود آورد تا مواضع خود در برابر داعش را تغییر دهد. نکته جالب آنکه گروه تروریستی داعش که سال ها از سوی دولتمردان ترک حمایت می شده است تا کنون درباره پذیرش رسمی مسئولیت عملیات انتحاری مذکور سکوت کرده است.

شاید بتوان گفت افشای حمایت های دولتمردان ترکیه از داعش در محافل داخلی و بین المللی و همچنین نوع روابط راهبردی این کشور با آمریکا و غرب و فشارهای آنها بر دولتمردان این کشور، ترکیه را به تغییر تاکتیک در برابر این گروه تروریستی مجبور کرده است و موجب شده است تا این کشور علی رغم میل باطنی اش  پایگاه اینجرلیک را در اختیار آمریکا و دیگر متحدان غربی خود قرار دهد.

هر چند بسیاری معتقدند ترکیه در قالب نیروهای ائتلاف نیز قادر خواهد بود به حمایت های خود از گروه تروریستی داعش ادامه دهد، با اینحال بسیاری معتقد هستند که ادعای حملات ترکیه به داعش پوششی است برای حملات این کشور به گروه پ ک ک. بطوریکه کردهای شمال سوریه که از متحدان اصلی آمریکا در جنگ علیه داعش به شمار می روند اعلام داشته اند هیچ حمله ای از سوی جنگنده های ترکیه علیه  مواضع داعش صورت نمی گیرد.

اهداف احتمالی داخلی و خارجی حملات ترکیه به پ ک ک

همچنین در پی شکست حزب حاکم عدالت و توسعه در انتخابات پارلمانی در این کشور و ناکام ماندن این حزب و رجب طیب اردوغان در پیگیری اهداف خود که اصلی ترین آنها تغییر نظام پارلمانی این کشور به  نظام ریاست جمهوری بود، به نظر می رسد که این حزب و دولتمردان ترکیه به دنبال جبران شکست انتخاباتی خود و بازسازی خود برای پیگیری اهداف خود از طریق حذف و تحت فشار قرار دادن حزب دموکراتیک خلق ها که به کردهای این کشور نزدیک است، هستند.

اصلی ترین علتی که موجب شد بعد از ۱۲ سال حزب حاکم ترکیه اکثریت خود در انتخابات پارلمانی را از دست دهد و اولین شکست خود در عرصه سیاست داخلی این کشور را تجربه کند کسب حدود ۱۳ درصد آرای ریخته شده به صندوق ها در انتخابات پارلمانی این کشور توسط حزب دموکراتیک خلق ها که نزدیک به کردهای این کشور است بود.

حزب  دموکراتیک خلق ها و طرفداران آن در سایه روند مذاکرات صلح که بین کردها و دولت ترکیه در جریان بود توانستند با قدرت گیری در عرصه سیاسی ترکیه موفقیت های مناسبی را به دست آورند.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان حزب حاکم عدالت و توسعه و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه تنها راه پیگیری مجدد اهداف خود در عرصه داخلی ترکیه را به شکست کشاندن مذاکرات با احزاب دیگر این کشور از جمله حزب جمهوری خلق و حزب حرکت ملی برای ایجاد دولت ائتلافی و برگزاری انتخابات پارلمانی دیگر جستجو می کنند، انتخاباتی که در آن حزب کردی دموکراتیک خلق ها و اصلی ترین عامل ناکامی رجب طیب اردوغان و حزب حاکم، مهار شود و کنار زده شود.

بهترین راه مهار احزاب نزدیک به کردها همچون دوره های قبل امنیتی کردن فضای کشور و فشار بر آنها است. لذا بهترین بهانه برای اینکار کشته شدن دو مامور راهنمایی و رانندگی ترکیه در شانلی اورفا بود که گفته شد این دو پلیس در عملیاتی تلافی جویانه از سوی گروه پ ک ک (گروه مسلح کرد) به علت عملیات انتحاری سوروج کشته شدند.

در پی این اقدام منتسب به پ ک ک آنکارا شکست مذاکرات صلح با کردها را اعلام کرد و حملات هوایی خود علیه مواضع پ ک ک در داخل ترکیه، سوریه و شمال عراق را آغاز کرد. نکته جالب اینجاست که گروه پ ک ک بطور شفاف مسئولیت این قتل ها را بر عهده نگرفته است.

از سوی دیگر امروز شاهد هستیم که با گذشت بیش از ۴ سال از تحولات سوریه بشار اسد ساقط نشده است و در قدرت باقی مانده است و دامنه تهدیدات نا امنی های سوریه و عراق که نتیجه سیاست های غلط آنکارا در طول این سال ها بوده است متوجه خود این کشور نیز شده و در حال سرایت به آن است.

قدرت گرفتن کردها در شمال سوریه یکی از بزرگترین تهدیداتی است که آنکارا در حال حاضر با آن مواجه است و می توان گفت که حملات ترکیه به کردها و گروه پ ک ک در شمال سوریه و عراق با هدف جلوگیری از قدرت گرفتن و پیوند کانتون های کردی صورت می گیرد تا منجر به تشکیل اقلیم جدید کردی در شمال سوریه نشود.

کد N917182

وبگردی