آفتاب

متن کامل گزارش تعیین‌تکلیف بیمه اعضای صندوق بازنشستگی ‌"آینده ساز"

متن کامل گزارش تعیین‌تکلیف بیمه اعضای صندوق بازنشستگی ‌"آینده ساز"

گزارش کمیسیون اجتماعی در خصوص تعیین تکلیف بیمه اعضای صندوق حمایت و بازنشستگی ‌آینده ساز در جلسه علنی امروز (دوشنبه) مجلس قرائت شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این گزارش که از سوی قائدرحمت سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس قرائت شد شکایات و مراجعات گسترده کارگران و مشترکین صندوق حمایت و بازنشستگی آینده ساز را از دلایل ورود کمیسیون اجتماعی به این موضوع عنوان و با اشاره به برخی تخلفات و سوء مدیریت‌ها در این صندوق طرحی را برای تصویب در مجلس پیشنهاد کرد که بر اساس آن مشکل این افراد حل شود.

متن کامل این گزارش به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر لاریجانی

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام و احترام

گزارش زیر برآیند جلسات عدیده و مکاتبات و مطالعاتی است که کمیسیون اجتماعی،‌ به عنوان یک اقدام نظارتی پس از مواجهه با مشکلات حاد و بعضاً لاینحل در موسسه‌ای به نام صندوق حمایت از بازنشستگی آینده ساز و چاره اندیشی برای حل آنها به انجام رسانیده است و آن را برابر تبصره 1 ماده 49 آیین‌نامه داخلی به حضور حضرتعالی و هیأت محترم رئیسه و معاونت محترم نظارت مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌دارد. لازم به ذکر است که در این زمینه مراجعات متعددی از سوی اعضای این صندوق به نمایندگان محترم شهرهای مختلف ذیربط نظیر تبریز، اهواز، تهران و سایر مناطق با هدف روشن شدن آینده این موسسه و رفع ابهامات و نگرانی‌های صورت گرفته و می‌گیرد و پشتوانه تقاضا و یاری این همکاران عزیز را نیز برای رسیدگی به این امر با خود به همراه دارد.

الف: مقدمه:

بر اساس قوانینی موضوعه کشور تنها چند صندوق در حیطه بیمه و بازنشستگی کارکنان، کارمندان و کارگران کشوری و لشکری صلاحیت قانونی دارند و ایجاد موسسات هر چند قانونی نمی‌تواند مجوزی برای مداخله در موضوعاتی باشد که قانون برای اشخاص حقوقی خاص تعرف نموده است، تالی فاسد عمده این خبط آن است که در دورانی که دیگر ورودی این موسسات و صندوق‌های بیمه و بازنشستگی خودخوانده، کفاف بازپرداخت‌ها و سایر مطالبات اعضای خود را در دوران اشتغال و بازنشستگی نمی‌دهد، این قبیل موسسات به جای آنکه قادر باشند در راستای تعهدات اولیه، حقوق قانونی اعضای خود را تقبل کنند و رفاه و بهره‌مندی آنها از سال‌ها پرداخت حق بیمه را اجرا نمایند، خود به صورت یک موضوع غامض و ناتوان از ادای دین ظاهر شده و در برهه‌ای مشکلاتی را نظیر آنچه در مورد صندوق فولاد بازنشستگی شاهد آن بودیم، به ارمغان می‌آورند.

ورود کمیسیون اجتماعی به موضوع "صندوق حمایت و بازنشستگی آینده ساز" در پی شکایت و مراجعات گسترده صاحبان حق، کارگران و مشترکین این موسسه که مدت‌های مدید از بی توجهی مسئولین صندوق نسبت به احتمالات نگران کننده آینده و سرنوشت خود و عایله تحت تکفل گلایه‌مند بودند، آغاز گردید و موجب آن شد که بررسی‌های لازم صورت گرفته و در سال گذشته و سال جاری در کارگروه "کار و روابط کار" نشست‌های متعددی برگزار شود.

لازم به ذکر است که در جلسات کارگروه، علاوه بر نمایندگان کارگران ذینفع و مسئولین سازمان گسترش و تأمین اجتماعی، همکاران محترم نماینده از استان‌ها و شهرهای مختلف به خصوص از تهران، تبریز و اراک حضور داشتند و در مورد ابعاد و جوانب، علل و زمینه‌ها و نهایتاً راه حل‌ها مذاکرات مفصلی انجام دادند و در نهایت به این جمع‌بندی رسیدند که برای احتراز از آنچه در موتارد مشابه رخ داده است، ضروری است تا کارگران تحت پوشش این صندوق که اکثراً به صورت اجباری به صندوق "آینده ساز" منتقل گردیده‌اند و در این رابطه قصور یا تقصیر خاصی ندارند، نباید تاوان سوء برداشت‌ها و عملکردهای غیراصولی مسئولین وقت وزارت صنایع و سازمان گسترش را بپردازند و بالطبع و به حکم انصاف و قانون و قانون باید بتوانند آزادانه به بیمه اصلی خود یعنی سازمان تأمین اجتماعی منتقل شده و از مقررات مربوطه برخوردار گردند. ضمناً از آنجا که صندوق مذکور همچنان خود را در ادامه این مسیر محق می‌داند و سازمان تأمین اجتماعی نیز در این رابطه از کارگران و کارفرمایان مطالباتی دارد (که بخشی از این مطالبات با توجه به عدم مدخلیت اختیار کارگران در انتقال از پوشش این سازمان به صندوق آینده ساز به حیطه وصول درآمدنی نیست) راهی جز توسل به تبصره نخست ماده "49" آیین‌نامه داخلی و ارائه پیشنهاد تقنینی به شرحی که در پایان این گزارش تقدیم می‌گردد، به نظر نمی رسد.

ب- یافته‌ها؛ تخلفات یا سوء مدیریت‌ها؛

1.در بررسی‌های انجام گرفته در این کمیسیون مشخص شد که صندوق فاقد پشتوانه و پیشینه قانونی است و به صورت شخصیت حقوقی ثبت شده در قانون تجارت و به عنوان یک موسسه خصوصی ثبت گردیده و متأسفانه مسئولین وقت سازمان گسترش بدون توجه به این موضوع، اقدام به تعمیم بیمه اجتماعی و حتی جایگزینی نوع بیمه در واحدها و شرکت‌های تحت پوشش خود نموده و بسیاری از افراد حائز شرایط را از بیمه تأمین اجتماعی بازداشته و به این موسسه (که بدون مجوز قانونی عنوان صندوق با ماهیت بیمه‌ای متداخل با وظیفه تنها نهاد متولی امررا برای خود برگزیده است) معرفی می‌نمایند که این امر البته با نحوی اجبار از سوی سازمان گسترش و اکراه از سوی کارگران مشمول قانون کار همراه بوده است.

2.بیمه‌گری و نگهداری و جمع‌آوری وجوه و نحوه محاسبات هیچ یک توسط مجلس شورای اسلامی یا مجالس قبل از انقلاب به رسمیت شناخته نشده و قانونی در این مورد وجود ندارد.

3.سازمان گسترش و نوسازی، الحاق افراد حائز شرایط بیمه اجباری (کارگران شرکت‌های مختلف تحت پوشش) به سازمان تأمین اجتماعی جلوگیری به عمل آورده و با تبلیغات کاذب سبب عضویت آنان در این صندوق مجعول گردیده‌اند.

4.برابر اسناد مضبوط، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در سال 1356 از طریق سازمان مدیریت صنعتی و طی نامه شماره 35101/ 190 مورخ 12/ 1/ 56 به رئیس شورای عالی تأمین اجتماعی، تقاضا می‌نماید سازمان تأمین اجتماعی با پرداخت حق بیمه کارمندان سازمان مذکور به آن صندوق موافقت نماید و رئیس شورای عالی سازمان تأمین اجتماعی بدون تأمل و تحقیق موافقت خود را در هامش درخواست مذکور اعلام می‌نماید.

رئیس شورای عالی به لحاظ حفظ ظاهر موضوع را به کمیته فنی سازمان ارجاع می‌دهد و البته این برای اولین بار است که شورای عالی سازمان تأمین اجتماعی، قبل از دریافت نظر کمیته و برخلاف موازین و مقررات داخلی سازمان اقدام به موافقت با این درخواست می‌نماید. اگر چه متأسفانه کمیته مزبور بخشی از اقدامات صندوق را تأیید نموده اما با توجه به قسمت اول این رأی می‌توان گفت بخش غالب اقدامات صندوق آینده ساز، نه فقط فاقد وجاهت قانونی است، بلکه حتی برخلاف مرجعی است که خود بدان تمسک جسته و آنها نیز نظری برخلاف قانون ابراز داشته‌اند.

قطعاً محروم کردن چند ده هزار نفر از بیمه تأمین اجتماعی و الحاق آن به شرکت سهامی بدون مصوبه قانونی و رجوع به مجلس شورای اسلامی از تخلفات آشکار شورای عالی تأمین اجتماعی به حساب می‌آید. بنابراین در خصوص آحاد افراد تحت پوشش صندوق آینده ساز اقدام خلاف قانون صورت گرفته و برابر ماده واحده‌ای که ذیلاً تقدیم می‌شود، سازمان تأمین اجتماعی مکلف است نسبت به جبران خسارت این عدع و حل و فصل حق بیمه‌های معوق و سایر هزینه‌های قانونی، بدون مطالبه از بیمه شوندگان اقدام کند.

اینک انتظار داریم مجلس محترم مطابق ذیل تبصره یک ماده "49" پیشنهاد کمیسیون را در دستور کار دو هفته بعد مجلس قرار دهد، تا پس از عنایت همکاران مجترم برای تصویب، از استمرار این ظلم بزرگ و آشکار ممانعت شود.

ج- پیشنهاد به مجلس محترم شورای اسلامی برای تصویب:

ماده واحده:

"سازمان تأمین اجتماعی مکلف است بعد از دریافت کلیه امکانات، منابع، حق بیمه‌ها و مطالبات معوق "صندوق حمایت و بازنشستگی آینده ساز" و بدون مطالبه جدید از بیمه شدگان مذکور، نسبت به تداوم و استمرار بیمه افرادی که تحت پوشش این صندوق می‌باشند و برخورداری آنها از مزایایی که به موجب مصوبه غیرقانونی شورای عالی تأمین اجتماعی مورخه 12/ 1/ 56 از آن محروم گردیده بودند، اقدام نماید و آن را تحت پوشش قرار دهد.

در صورت تخلف از این قانون، مراجع ذیربط در قانون کار، دیوان عدالت اداری و سایر مراجع قضایی موظفند حمایت‌های قانونی مورد نیاز یان دسته از بیمه شدگان را به عمل آورند."

ضمناً در اجرای ماده 49 آیین‌نامه داخلی مجلس طرح مذکور با امضاء 39 نفر از نمایندگان محترم آماده تقدیم و معد تصویب می‌باشد.

انتهای پیام

کد N917032

وبگردی