آفتاب

نبیه‌بری: امنیت ما از مذاکره حزب‌الله و المستقبل است/توافق ایران تنها به‌نفع اسرائیل نیست

نبیه‌بری: امنیت ما از مذاکره حزب‌الله و المستقبل است/توافق ایران تنها به‌نفع اسرائیل نیست

رئیس پارلمان لبنان ضمن تاکید بر اینکه باید دیدگاه‌های مصر، ایران و عربستان را به همه نزدیک کرد، گفت: به نفع آمریکا و غرب است که با ایران توافق کنند.

رئیس پارلمان لبنان ضمن تاکید بر اینکه باید دیدگاه‌های مصر، ایران و عربستان را به همه نزدیک کرد، گفت: به نفع آمریکا و غرب است که با ایران توافق کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان در مصاحبه با روزنامه مصری الاهرام گفت: مصر مسئولیت بزرگی برعهده دارد؛ مسئولیتی که صرفا داخلی و در زمینه اقتصاد، امنیت و نیازهای شهروندانش نیست بلکه یک مسئولیت منطقه‌ای و بین‌المللی بزرگ است. به عقیده من باید هرچه سریع‌تر دیدگاه‌های مصر، ایران و عربستان به ویژه پس از توافق هسته‌ای ایران و غرب به‌ هم نزدیک شود. اگر ما بخواهیم جهان عرب در خصوص اوضاع کنونی منطقه حرفی برای گفتن داشته باشد این مصر است که می‌تواند به تنهایی حرفی بزند و باید به نقش خود در این زمینه هرچه سریعتر عمل کند.

وی در خصوص حمایت از مذاکرات جریان المستقبل و حزب‌الله لبنان گفت: کسی که فکر می‌کند این مذاکرات فایده ندارد کور است و حقایق را نمی‌بیند. امنیتی که در حال حاضر در آن به سر می‌بریم نتیجه مذاکرات میان المستقبل و حزب‌الله است. ما در داخل لبنان باید ارتش و نیروهای امنیتی را حفظ و از آن‌ها حمایت به عمل آوریم چرا که ارتش از لبنان محافظت می‌کند. اگر من مجبور شوم میان امنیت و سیاست یکی را انتخاب کنم امنیت را انتخاب می‌کنم و میان اقتصاد و امنیت باز هم امنیت را انتخاب می‌کنم چرا که امنیت بهاری است که اقتصاد را به دنبال می‌آورد.

بری درخصوص اختلافات میان شیعه و سنی گفت: اختلافات شیعه و سنی به هیچ وجه به نفع ما نیست. به طور کلی این اختلافات در خدمت اسرائیل و نه اسلام است. ما با وحدت خود بر اسرائیل پیروز شدیم نه با شیعه یا سنی بودن خود.

رئیس پارلمان لبنان درخصوص تاثیر و پیامدهای توافق هسته‌ای ایران بر منطقه گفت: این توافق نامه ساختار منطقه را از نو خواهد ساخت. در حال حاضر کسانی که می‌خواهند در راهکار مشارکت داشته باشند باید هر چه سریعتر دست به کار شود. باید راهکاری برای بحران یمن، سوریه و لبنان پیدا کنیم. من نخستین کسی بودم که طرحی را برای حل بحران یمن ارائه کردم. منافع ما این را می‌طلبد که نقشه جهان عرب را از نو ترسیم کنیم. اگر درست بیندیشیم می‌بینیم آمریکایی‌ که ایران را کشوری سرکش می‌دانست اکنون با ایران به توافق رسیده است.

وی افزود: به نفع آمریکا و غرب است که با ایران توافق کنند نه برای دفاع از نفت بلکه به خاطر ترس از خطر تکفیری‌هایی که به آمریکا و اروپا ضربه می‌زنند. آمریکا به خوبی می‌داند که ایران قادر است برای مقابله با تکفیری‌ها به منطقه کمک کند. برای همین باید به این توافق توجه کرد؛ توافقی که به معنای دست کشیدن آمریکا از هم پیمانان عرب وی نیست. به همین دلیل بود که جان کری، وزیر خارجه آمریکا به چند کشور عربی سفر کرد تا به مقامات آن‌ها درخصوص توافق هسته‌ای اطمینان بدهد. همانطور که رئیس جمهور ایران و وزیر خارجه این کشور به تمامی کشورهای منطقه اطمینان دادند. به نظر من توافق هسته‌ای تنها به نفع اسرائیل نیست.

بری تصریح کرد: اینکه می‌گویند ایران شیعی و کشورهای عربی سنی هستند و بر همین اساس فتنه بپا می‌کنند صهیونیست‌ها این مساله را برای خدمت به اسرائیل اختراع کرده‌اند. باید این را بدانیم زمانی که ایران سنی بود، مصر شیعی بود.

انتهای پیام

کد N916899

وبگردی