آفتاب

هشدار کارشناسان در مورد قدرت‌نمایی چین با افزایش شمار ناوهای هواپیمابر

هشدار کارشناسان در مورد قدرت‌نمایی چین با افزایش شمار ناوهای هواپیمابر

کارشناسان نظامی نسبت به تلاش چین برای افزایش تعداد ناوهای هواپیمابرش هشدار داده و معتقدند که این کار نه تنها قدرت مانور بالایی به پکن می‌دهد بلکه باعث می‌شود قدرت حمله این کشور چند برابر شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دولت چین در ژانویه 2014 اعلام کرد که کار بر روی دومین ناو هواپیمابرش را در شهر دالیان آغاز کرده و قصد دارد تا چهار کشتی از این نوع بسازد. این گزارش تاکید می‌کند که اولویت با "عملیات‌های" ساخت زیردریایی هسته‌ای و ناو هواپیمابر است.

ناوگان جدید ناوهواپیمابر به صورت چشمگیری ظرفیت‌های جمهوری خلق چین را برای محافظت از منافعش در خارج از این کشور توسعه می‌دهد و کارشناسان خصوصا بر حفظ این منافع در اراضی مورد مناقشه در دریای چین جنوبی تاکید دارند. نیروی دریایی چین تاکنون تنها یک ناو هواپیمابر موسوم به "لیائولین" دارد که سابقا نام آن "واریاگ" بود که ناو هواپیمابر با قدرت اتمی است. در جریان تقسیم اموال شوروی در 1988 ناو واریاگ به اوکراین رسید و چهار سال بعد به قیمت 20 میلیون دلار به چین فروخته شد.

چین ناو هواپیمابر مذکور را تحویل مرکزی داد که در آنجا مورد آزمایش و تعمیر قرار گرفت و بعدا تحت نام لیائولین به نیروی دریایی چین تحویل شد. براساس اطلاعات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) پکن انتظار دارد تا سال 2030 ناوگان خود را در دریای چین جنوبی و چین شرقی توسعه داده و تعداد گروه ناوهای هواپیمابر خود را به چهار تا شش عدد افزایش دهد.

در ادامه گزارش پنتاگون بر این نکته اشاره می‌شود که ناوهای ساخت چین ظرفیت مقاومت بالایی دارند و می‌توانند انواع مختلف هواپیما و تجهیزات الکترونیکی و جنگ افزار و نیز سیستم‌های هشدار ولیه و سامانه ضد زیردریایی حمل کنند. همین امر توانمندی چین را برای محافظت از منافع خود به شدت افزایش می‌دهد.

انتهای پیام

کد N915847

وبگردی