آفتاب

پاسخ ابوترابی به توکلی درباره استیضاح‌ها

پاسخ ابوترابی به توکلی درباره استیضاح‌ها

احمد توکلی اظهار کرد: رفتار هیأت رئیسه مجلس در مورد استیضاح‌ها و به ویژه استیضاح وزیر راه خلاف آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نماینده مردم تهران در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در تذکری ناظر بر آیین‌نامه داخلی مجلس، گفت: بر اساس قانون و ماده 273 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی باید استیضاح را که با امضای نمایندگان به هیأت رئیسه تقدیم می شود در اسرع وقت جهت بررسی به کمیسیون مربوطه اعلام وصول کند و بر این اساس علیرغم این‌که من استیضاح وزیر راه را به مصلحت نمی‌دانم اما رفتار هیأت رئیسه نیز مورد تأیید نیست.

وی افزود: طبق نامه‌ای که نمایندگان استیضاح کننده به هیأت رئیسه مجلس داده‌اند بر اساس ماده 273 خواهشمندم نسبت به اعلام وصول درخواست استیضاح وزیر راه اقدام شود. همچنین براساس نص ماده 273 هیأت رئیسه موظف است بر استیضاح به صورت صریح و با ذکر مورد یا موارد معین اعلام و پس از دریافت از سوی درخواست کنندگان بلافاصله طرح استیضاح را به کمیسیون مربوطه ارجاع نماید و در این قانون به نمایندگان درخواست کننده استیضاح نیز متذکر شده است در زمان درخواست استیضاح باید تعداد امضاها، متن و دلایل استیضاح را به روشنی در درخواست خود بیاورند و هیأت رئیسه نیز نمی‌تواند در شرایطی که نامه به دستش رسیده‌ است استیضاح را رد کند.

نماینده مردم تهران تأکید کرد: شخص بنده در صورت طرح استیضاح وزیر در جلسه علنی به ایشان رأی موافق خواهم داد و آن را به مصلحت کشور نمی‌دانم، ولی رفتار هیأت رئیسه نیز درست نیست و به نظر من باید هیأت رئیسه به وظیفه خود عمل کند و حق نمایندگان را زائل نکند و تفاوتی ندارد که این درخواست استیضاح چه در مورد وزیر کشور باشد چه در مورد وزیر راه.

به گزارش ایسنا، در پاسخ به این صحبت‌ها ابوترابی فرد رئیس جلسه طی سخنانی، تصریح کرد: همانطور که آقای توکلی فرمودند در صدر ماده 223 اینگونه آمده است که در استیضاح باید موضوع به صورت صریح و واضح معین شود و اینکه موارد روشن، صریح باید در نامه استیضاج تبیین شود باید در هیأت رئیسه مجلس رسیدگی شود و این موضوع بررسی شود و هیأت رئیسه مجلس واقعاً نگاه مبتنی بر قانون دارند و آقای باهنر نیز در این‌باره صحبت کردند و تنها در مورد استیضاح‌های رسیده به هیأت رئیسه بحث این است که دوستان بیایند و بر جایگاه هیأت رئیسه فشار بیاورند که هیأت رئیسه باید در لحظه استیضاح را به کمیسیون ارجاع بدهد منطقی نیست و باید این فرصت در اختیار هیأت رئیسه باشد که درخواست‌ها را بررسی کند. اما متأسفانه این روال رعایت نمی‌شود.

انتهای پیام

کد N915646

وبگردی