آفتاب
/گزارش/

افسران صدام دی ان ای داعش هستند

افسران صدام دی ان ای داعش هستند

بنا بر گزارش افسران ارشد عراقی که در خط مقدم مقابله با داعش هستند، فرماندهی ارشد داعش در سلطه و نفوذ افسران سابق آژانس‌های اطلاعاتی و ارتش دوران صدام، دیکتاتور سابق عراق است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، تجربه‌ای که این افسران در دوران صدام دارند دلیل اصلی پیروزی‌های داعش در مناطق عراق و سوریه محسوب می‌شود. این افسران باعث سازماندهی و نظم و ترتیب داعش شده‌اند و به همین دلیل این گروه تروریستی از تاکتیک‌های تروری استفاده می‌کند که تاکنون هیچ یک از گروه‌های شبه نظامی جهان از آنها استفاده نکرده‌اند. این تکنیک‌ها بر اساس جمع‌آوری اطلاعات، جاسوسی از نیروهای عراقی و حفظ و ارتقای تسلیحات و تلاش برای ساخت سلاح شیمیایی است.

پاتریک اسکینر، افسر سابق سیا که در عراق خدمت کرده است، گفت: ارتش دوران صدام و افسران اطلاعاتی آن زمان، یک مولفه اصلی در موفقیت‌های چشمگیر داعش در سال گذشته میلادی محسوب می‌شوند. موفقیت نظامی این افراد به واسطه انجام اقدامات تروریستی نیست بلکه به واسطه تجربه‌های نظامی آنها است.

اینکه چگونه نیروهای رژیم کاملا سکولار صدام به یکی از رادیکال‌ترین گروه‌های دینی جهان تبدیل شده‌اند را باید در وقایع بیست سال اخیر جستجو کرد که شامل تحمل تندروهای اسلام‌گرا در ارتش در دهه 90 میلادی است و زمانی که آمریکا ارتش صدام را در 2003 منحل کرد باعث خشم نظامیان سنی و به وجود آمدن شبه نظاری‌گری سنی‌ها شد.

فرمانده دوم داعش یا همان معاون ابوبکر البغدادی، رهبر این گروه یکی از ژنرال‌های ارتش دوران صدام است که "سعود محسن حسن" نام دارد اما با نام‌های مستعار "ابومعتز" و "ابومسلم الترکمانی" شناخته می‌شود. وی حتی پیش از سقوط صدام با نام جعلی "فاضل الهیالی" شناخته می‌شد.

در دهه 2000 این مرد در زندان بوکا تحت نظارت آمریکا زندانی بود و این مرکز بازداشت، محل اصلی زندان اعضای شبه نظامیان سنی بود. حتی البغدادی هم در این زندان‌ تحت بازداشت قرار داشت. این زندان انکوباتور اصلی برای گروه داعش محسوب شد و بسیاری از شبه نظامیان سنی را با افسران دوران صدام آشنا کرد.

در بند ششم بوکا، البغدادی به ایراد خطابه پرداخت و ابومسلم الترکمانی به عنوان یک سازمان دهنده موثر ظهور کرد که از جمله اقداماتش به راه انداختن اعتصاب‌ها توسط زندانیان برای گرفتن امتیاز یا زهر چشم از زندان‌بان‌های آمریکایی محسوب می‌شد.

زندانیان سابق بوکا هم‌اکنون رهبران داعش هستند که از جمله آنها می‌توان به "ابوعلا الافری" شبه نظامی باتجربه عراقی اشاره کرد که زمانی از اعضای القاعده بود. ابوعلا ریاست بخش بیت‌المال یا خزانه داعش را بر عهده دارد.

البغدادی حتی پس از مجروح شدن در حمله‌های هوایی اوایل سال جاری میلادی این فرماندهان را بیش از پیش به خود نزدیک می‌داند و تعدادی از آنها را در شورای نظامی داعش که گمان می‌رود هفت تا 9 عضو دارد، گماشته است. دست کم چهار تن از این افراد از افسران سابق صدام هستند.

البغدادی حتی سایر زندانیان بوکا را به حلقه دوستان و فرماندهان امنیتی‌اش وارد کرده است. نیروهای کارکشته دوران صدام حتی فرماندهان هفت استان از دوازده استانی هستند که داعش برای خود در عراق ایجاد کرده است.

مقام‌های عراقی اذعان کرده‌اند که تعیین هویت رهبری داعش یک امر غیرقطعی است. برخلاف نام "البغدادی"، این گروه هرگز نام مستعار افرادش را فاش نمی‌کند.

یکی از ژنرال‌های ارتش عراق در بخش اطلاعات که خواست نامش فاش نشود، می‌گوید: عملکرد نظامی داعش بیش از آن چیزی است که ما انتظار داشتیم. حضور آنها در نبرد به واسطه افراد با تجربه و کهنه سربازان ارتش دوران صدام صورت می‌گیرد و همین امر باعث پیروزی آنها می‌شود. ما نمی‌توانیم داخل این گروه نفوذ کنیم، داعش یک گروه وحشتناک است.

براساس تخمین‌های موجود حدود 100 تا 160 تن از کهنه سربازان دوران صدام و افراد با تجربه هم اکنون در پست‌های نیمه حساس و حساس داعش منصوب شده‌اند و به همین دلیل است که رهبری اصلی داعش در تسلط و نفوذ افسران سابق عراقی است. افسران اطلاعاتی اکثرا از استان الانبار و افسران ارتش از موصل و اعضای سرویس‌های امنیتی بیشتر از تکریت هستند که هم اکنون با داعش همکاری می‌کنند، به عنوان مثال "عاصم محمد ناصر"، ژنرال سابق نیروهای دوران صدام تهاجم اصلی در 2014 در حدیثه استان الانبار را برعهده داشت که در جریان آن حمله 25 پلیس کشته شدند و این ژنرال سابق توانست به همراه نیروهای تحت فرماندهی‌اش برای مدتی کوتاه ساختمان دولتی در منطقه را در کنترل خود بگیرد.

بسیاری از افسران دوران صدام روابط قبیله‌ای نزدیک با رهبران قبایل در مناطق خود دارند و همین امر دلیل حمایت گسترده از داعش محسوب می‌شود و این گروه تروریستی می‌تواند با استفاده از این ارتباطات به سربازگیری و تامین نیرو برای خود بپردازد. این قبایل حتی در از میان رفتن چشمگیر قدرت نیروهای امنیتی عراق همزمان با به دست گرفتن کنترل رمادی، مرکز الانبار در مه سال جاری میلادی نقش بسزایی داشتند و حتی فرماندهان داعش اعضای این قبایل در نیروهای امنیتی را ترغیب کردند تا بدون درگیری مواضع خودشان را ترک کنند.

"اسکینر" که افسر سابق سیا محسوب می‌شود به پیچیدگی اقدامات افسران اطلاعاتی دوران صدام در جریان دیدارش با آنها در عراق اشاره کرده و با ذکر ظرفیت‌های اطلاعاتی داعش در رمادی، موصل و رقه در سوریه می‌افزاید: داعش رخنه و نفوذ اطلاعاتی کلاسیک دارد. آنها شبه نظامیان نفوذی زیادی دارند و اقدام به ترورهای کلاسیک می‌کنند که براساس اطلاعاتی است که به دست آورده‌اند و از جمله آنها می‌توان به موج ترورها در 2013 علیه افسران پلیس عراق، ارتش، رهبران متخاصم قبایل و اعضای شبه نظامیان سنی مورد حمایت دولت موسوم به "صحوه" (شوراهای بیداری) اشاره کرد. آنها می‌دانند چه کسی را ترور کنند و چگونه اطلاعات مفیدی را درباره آن فرد به دست بیاورند.

بسیاری از افسران اطلاعاتی ارتش دوران صدام که در حال حاضر با داعش فعالیت می‌کنند همان‌هایی هستند که در دوران دیکتاتوری صدام نشانه‌های مذهبی خود را بروز داده بودند. در جریان حمله 2003 آمریکا به عراق صدام رسما "مجاهدین" خارجی را به عراق دعوت کرد تا در مقابل افراد متخاصم و مهاجم از آنها کمک بگیرد. هزاران تن از آنان به عراق آمده و مقامات عراقی آنها را آموزش دادند. بسیاری از این افراد در عراق مانده و به نیروهای شبه نظامی علیه سربازان آمریکایی و متحدان عراقی آنها پیوستند. پس از فروپاشی رژیم صدام صدها تن از افسران ارتش عراق که از تصمیم آمریکا در انحلال و ممنوع الفعالیت کردن ارتش عراق خشمگین بودند به شبه نظامیان سنی پیوستند.

القاعده در عراق در ابتدا توسط یک شبه نظامی اردنی به نام ابومصعب الزرقاوی، رهبری می‌شد و یک حضور خارجی قدرتمند در رهبری این گروه محسوب می‌شد اما پس از مرگ وی در حمله هوایی آمریکا در 2006، ابوعمر البغدادی، جانشین عراقی‌اش بسیاری از همشهریان خود را که اکثرا افسران سابق دوران صدام بودند گرد هم آورد و این روند با ظهور ابوبکر البغدادی در 2010 شدت گرفته شد. دو معاون البغدادی که نقش اساسی در گسترش فعالیت داعش در عراق و سوریه داشتند افسران دوران صدام بودند؛ یکی از آنها "سمیر الخلیفاوی" سرهنگ نیروی هوایی دوران صدام بود که در 2014 در سوریه کشته شد و دیگری "عبدالله البیلاوی"، افسر سابق اطلاعاتی بود که توسط ارتش عراق در مه 2014 در موصل کشته شد؛ یک ماه پیش از آنکه این شهر به دسته داعش بیفتد.

مدیر اجرایی سابق ارشد پنتاگون و وزارت امور خارجه آمریکا در این باره گفته است: کاملا مشخص است که برخی از افسران دوران صدام از همان ابتدا هسته اصلی جنبش داعش محسوب می‌شدند. آنها دی ان ای داعش هستند. داعش بیش از القاعده در عراق موفق عمل کرده است و حتی قوی‌تر از القاعده در سوریه محسوب می‌شود.

انتهای پیام

کد N915596

وبگردی