آفتاب

گسترش بیشتر مناسبات مسکو-پکن، محور دیدار «پوتین» از چین

گسترش بیشتر مناسبات مسکو-پکن، محور دیدار «پوتین» از چین

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه قصد دارد تا در دیدار ماه سپتامبر خود از چین، گسترش بیشتر روابط دوجانبه مسکو-پکن را مورد بحث و بررسی قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، خبرگزاری روسی اسپوتنیک با ارائه گزارشی درباره لزوم گسترش هرچه بیشتر روابط چین و روسیه از سفر رئیس جمهور روسیه به پکن با هدف توسعه روابط ۲ کشور خبر داد.

در این گزارش آمده است: از آنجاییکه از سویی کشور چین سیاست قدرت عملی را با اولویت منافع اقتصادی دنبال می کند و از سوی دیگر دو کشور روسیه و چین به عنوان بزرگترین صادرکننده و بزرگترین وارد کننده انرژی در جهان محسوب می شوند، سفر پوتین به چین برای گسترش هرچه بیشتر روابط این دو کشور از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود.

در ادامه این گزارش آمده است که همکاری های دو کشور مذکور در بخش انرژی از سال ۲۰۱۳ آغاز شد. درست ۱ سال بعد، روسیه افق دیدگاه سیاسی خود را در برابر کشورهای آسیایی به ویژه به دلیل بحران در شرق اوکراین و تحریم های ضد روسی تغییر داد.

با این وجود، تمامی انتظارات مسکو در ارتباط با دوستی میان روسیه و چین هنوز محقق نشده است. درست است که نهادهای مالی چین به توسعه فعالیت های خود در کشورهای همسایه سرعت بخشیده اند، لیکن میزان این همکاری ها آن طور نبوده که سیاستمداران روسی را راضی نماید.

لذا صاحبنظران، سفر رئیس جمهور روسیه به چین در سپتامبر سال جاری را در راستای توسعه روابط فیمابین و با حجم قابل قبول برای روسیه قلمداد می کنند.

کد N915112

وبگردی