آفتاب

بردویل: تصمیم حماس برای خروج از سوریه بجا بود/رابطه حماس با ایران قطع نشده است

بردویل: تصمیم حماس برای خروج از سوریه بجا بود/رابطه حماس با ایران قطع نشده است

یکی از رهبران جنبش حماس تاکید کرد که تصمیم این جنبش برای خروج از سوریه از زمان آغاز رخدادها در این کشور تصمیمی درست بود تا حماس به جانبداری از طرفی متهم نشود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، صلاح بردویل، از رهبران جنبش حماس در مصاحبه با سایت اینترنتی النشره گفت: خروج‌ حماس از سوریه باعث شد حماس از "تنگنایی" که میان "مردم سوریه" و رهبران آن قرار گرفته بود، رها شود.

وی افزود: مردم و همچنین رهبری سوریه به حماس لطف داشتند اما حماس از هراس اینکه به جانبداری از یک طرف علیه طرف دیگر متهم نشده یا اینکه مجبور به جانبداری از طرفی نشود خروج از صحنه سوریه را ترجیح داد. دیدگاه ما درست بود و ما همچنان عقیده را داریم و بر این اساس در امور داخلی هیچ کشوری دخالت نمی‌کنیم و دوست نداریم که کسی ما را به اتخاذ موضعی مشخص مجبور کند.

بردویل که مسئول بخش اطلاع رسانی حماس نیز است، تکذیب کرد که طر‌ف‌های خارجی برای پر کردن شکاف در روابط میان حماس و سوریه که پس از خروج حماس از سوریه متشنج شده است مداخله کرده باشند.

وی تاکید کرد که حماس هیچ مانعی برای تقویت رابطه با هر طرفی در جهان عرب ندارد.

بردویل با تاکید بر اینکه هیچ کس مداخله منفی یا مثبت در جهان عرب را برای بازگشت رابطه با سوریه نداشته این مساله را بعید دانست که کسی که با نظام سوریه خصومت دارد حماس را برای بازگشت به سوریه قانع کند و این در شرایطی است که بشار اسد، رئیس جمهوری جنبش حماس را متهم می‌کند و به شدت آن را مورد هجمه قرار می‌دهد.

وی افزود: ما امیدواریم که سوریه از ثبات برخوردار و تمامی امور مربوط به کشورهای عربی اصلاح شود. چرا که ادامه این وضع به مهلکه عربی می‌انجامد.

بردویل در خصوص دعوت سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه از حماس برای سفر به مسکو تصریح کرد: رابطه با روسیه مساله‌ای جدید نیست چرا که رهبری حماس پیشتر و در پی دعوت‌های رسمی چند سفر به روسیه داشت درست است که مشغله‌ها و دگرگونی‌های بسیاری در منطقه رخ داد که مانع از این روند شد اما در پایان حماس با مقاومت علیه اسرائیل و جلوگیری از تحقق اهدافش در نوار غزه با قدرت در صحنه سیاسی حضور دارد و این مسائل باعث شده است که همگان از حماس در معادله سیاسی جاری در منطقه حساب ببرند.

این رهبر جنبش حماس در خصوص رابطه با ایران نیز گفت: برخی گمان می‌کنند که رابطه با جمهوری اسلامی ایران بد شده است. اما این مساله یک حرف رسانه‌ای نادرست است و حماس رابطه خود با ایران را از دست نداده و نخواهد داد. حماس در جستجوی روابط با تمامی کشورهای حامی مقاومت و مردم فلسطین در سطح حمایت سیاسی و معنوی است.

بردویل اظهار کرد: این رابطه در حوزه اخیر چه پیش از رخدادهای سوریه یا موضع حماس نسبت به یمن تاثیر پذیرفت و نوعی سردی در رابطه ایجاد شد اما به حد قطع رابطه نرسید. هیچ یک از طرفین تصمیم نگرفته‌اند دیگری را تحریک کنند چرا که وجوه مشترک وجود دارد که نمی‌توان از آن‌ها در رابطه میان حماس، حزب الله و ایران رد شد. حماس از ایران حمایتی برای خود نمی‌خواهد بلکه خواهان حمایت از مساله فلسطین است چرا که این امر فقط مساله حماس نیست و هرکس که از ما حمایت کند افتخار آزادسازی فلسطین را به دست می‌آورد.

انتهای پیام

کد N914798

وبگردی