آفتاب

تلاش عباس برای به جریان انداختن طرح 8 بندی خود در حل بحران سوریه

تلاش عباس برای به جریان انداختن طرح 8 بندی خود در حل بحران سوریه

منابع آگاه در سوریه اعلام کردند که رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بار دیگر طرح خود را برای حل بحران سوریه به جریان انداخته و در همین راستا با برخی از مخالفان سوری در قاهره دیدار کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه الاخبار لبنان، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین که حدود یک سال و نیم پیش طرحی هشت بندی را برای بحران سوریه ارائه کرده بود، دو هفته قبل خواهان دیدار با اعضایی از هیات هماهنگی ائتلاف مخالفان سوریه شد.

عباس طی جند روز اخیر با این هیات به ریاست حسن عبدالعظیم،رئیس حزب اتحادیه دموکرات کرد و معاونش صالح مسلم، احمد العسراوی، منیر بیطار و محمد حجازی از اعضای کمیته اجرایی این هیات دیدار کرد.

صائب عریقات، مذاکره کننده ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین، ریاض مالکی، وزیر خارجه فلسطین، جمال الشوبکی، سفیر فلسطین در قاهره، انور عبدالهادی، رئیس اداره سیاسی سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) در دمشق نیز در این دیدار حضور داشتند.

به گفته منابع، عباس در دیدارش با مخالفان سوری بار دیگر طرح قدیمی خود را ارائه کرد و حاضران بر لزوم توقف جنگ و اتخاذ اقدامات فعال برای حل بحران سوریه تاکید کردند.

به گفته منابع مذکور، در خصوص بندهای طرح فلسطین توافق شده است که این بندها شامل حفظ وحدت سوریه، حل بحران سوریه به روش مسالمت آمیز و سیاسی، تشکیل دولت انتقالی با اختیارات گسترده، آزادی بازداشت شدگان، کنترل سلاح و منحصر کردن آن به دولت، انتخاب شورای موسسان به مدت یک سال برای تدوین قانون اساسی جدید، برگزاری انتخابات پارلمانی و انتخاب رئیس جمهور از طریق قانون اساسی جدید است به نحوی که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه نیز حق نامزدی داشته باشد.

به گفته منابع آگاه، دو طرف سوری و ایرانی پیشتر از طرح عباس که در حال حاضر در کنار طرح ایرانی روی میز قرار دارد آگاه شده بودند.

انتهای پیام

کد N914765

وبگردی