آفتاب

سفر محرمانه یک وزیر اسرائیلی به اردن برای پیگیری پروژه علمی

سفر محرمانه یک وزیر اسرائیلی به اردن برای پیگیری پروژه علمی

شبکه الجزیره از سفر محرمانه وزیر علوم و تکنولوژی رژیم صهیونیستی به اردن برای پیگیری پروژه علمی "سزامی" خبر داد که اسرائیل با همکاری تل‌آویو و چند کشور منطقه در حال اجرای آن است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پروژه سزامی یک طرح فیزیک هسته‌ای است و در واقع شتابگری سینکروترون است که در اردن راه اندازی می‌شود. این پروژه در سال 2002 با کمک سازمان علمی آموزشی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) پایه گذاری شد. در صورت پیشرفت این پروژه در آینده می‌تواند به عنوان یکی از اولین مراکز تولید کننده نور سینکروترون برای تحقیقات و‌ آزمایش در خاورمیانه به مرکز پایه علوم و صنعت شتابدهنده تبدیل شود. محل استقرار ماشین سینکروترون و مرکز آن در شمال غربی امان پایتخت اردن است.

خبرنگار شبکه خبری الجزیره در قدس گزارش داده که دانی دانون، وزیر علوم، تکنولوژی و فضای رژیم صهیونیستی تحت تدابیر حفاظتی شدید برای بررسی پروژه‌ علمی سزامی به همراه خالد طوقان، مدیر این پروژه به صورت محرمانه به اردن رفت.

این وزیر اسرائیلی از جوانب اقتصادی و استراتژیک این پروژه و راه‌های همکاری مشترک میان طرف‌های شرکت کننده در آن اطلاع حاصل کرده است.

دانون همچنین دعوت‌نامه‌ای رسمی برای حضور در مراسم افتتاح این پروژه که تابستان آینده با حضور پادشاه اردن و روسای دیگر کشورهای منطقه برگزار می‌شود، دریافت کرده است.

شورای اداره پروژه سزامی متشکل از دانشمندانی از ایران، ترکیه‌، مصر، اسرائیل، پاکستان، اردن و بحرین است دانشمندانی از آمریکا، روسیه، ایتالیا و چین نیز نظارت بر آن را برعهده دارند.

انتهای پیام

کد N914726

وبگردی