آفتاب
اجمالی/ ظریف در مراسم «روزی برای خبرنگار»:

هدف از مذاکرات حفظ عزت مردم ایران بود

هدف از مذاکرات حفظ عزت مردم ایران بود

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: هدف مهم و خط قرمز ما در مذاکرات هسته‌ای، حفظ عزت و سربلندی مردم ایران بود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدجواد ظریف در مراسم «روزی برای خبرنگار» که صبح امروز در تالار وحدت برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید صارمی و تبریک روز خبرنگار، اظهار داشت: مذاکرات دشواری را با هم پشت سر گذاشتیم و داخل سالن مذاکره، روزهای سختی داشتیم و رسانه‌های ایرانی همراه ما نیز روزهای سخت‌تری داشتند.

وی افزود: هر چه به پایان مذاکرات نزدیک شدیم، به همت اصحاب رسانه توانستیم حرکت و تلاش بیشتری در زمینه دیپلماسی عمومی و ارائه اطلاعات به مردم کشورمان انجام دهیم.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه این یک تحول و پیشرفت بود، اظهار داشت: این انتقاد را می‌پذیرم که شاید در زمینه اطلاع‌رسانی در دوران مذاکرات به دلیل محدودیت‌هایی که در تیم هسته‌ای داشتیم و ناگزیر به رعایت برخی نکات محرمانه بودیم، نتوانستیم با رسانه‌ها تعامل خوبی داشته باشیم، اما با طراحی خوب دوستانمان در رسانه، این وضعیت بهتر شد.

ظریف تصریح کرد: امروز در دنیایی زندگی می‌کنیم که از یک نظام دوقطبی در حال تغییر به یک نظام تک‌قطبی است و ساختار قدرت متحول شده و قدرت معنایی یا قدرت نرم یک بعد دیگر قدرت است که امروزه از ابعاد جدید قدرت محسوب می‌شود و برای ما در این زمینه فضای رقابت کاملاً باز است.

وی با بیان اینکه برای ما که در جمهوری اسلامی ایران دارای نظر هستیم و حرف جدیدی داریم، دیپلماسی عمومی بسیار معنا و مفهوم پیدا می‌کند، گفت: این چیزی است که به مذاکرات شکل می‌دهد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: هدف مذاکرات و استقامت مردم، حفظ و نگهداری از دستاوردهای کشور بود.

ظریف خاطرنشان کرد: هدف مهم و خط قرمز ما در مذاکرات هسته‌ای، حفظ عزت و سربلندی مردم ایران بود و هدف از ۱۱ سال مقاومت یا سی و چند سال مقاومت و ایستادگی در مقابل رژیم صدام و اقدامات این چنینی، نشان دادن این بود که ایران را نمی‌توان تهدید کرد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه خواستیم به دنیا نشان دهیم که این مردم در مقابل فشار، زور، جنگ و استفاده از سلاح شیمیایی خواهند ایستاد، افزود: مردم ایران بدون عبور از خط قرمزشان ایستادگی می‌کنند.

وی ادامه داد: هدف ما از این ایستادگی، نشان دادن این بود که مردم ایران در برابر فشار سر خم نمی‌کنند و مقاومت می‌کنند و در مقابل کسانی را که فشار وارد می‌کنند، مجبور به تکریم خواهند کرد.

ظریف با اشاره به اینکه تحریم‌های ظالمانه، مردم ایران را پای میز مذاکره نبرد، گفت: مردم ایران همواره ایستادگی کردند و آنچه طرف مقابل را پای میز مذاکره آورد، این بود که تحریم‌ها باعث انفکاک بین مردم و حکومت نشد و حضور مردم پای صندوق‌های رای، طرف مقابل را پای میز آورد.

ادامه دارد...

کد N914633

وبگردی