آفتاب

دیدار دیپلمات‌های 1+5 با دموکرات‌های آمریکا درباره "برجام"

دیدار دیپلمات‌های 1+5 با دموکرات‌های آمریکا درباره "برجام"

دیپلمات‌های کشورهای عضو گروه 1+5 در تلاش برای جلوگیری از رد برجام در کنگره آمریکا با جمعی از سناتورهای دموکرات دیدار کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نشریه فارین پالیسی در گزارشی با اعلام این خبر نوشت: کاخ سفید می‌گوید که از رأی کافی دموکرات‌ها برای غلبه بر جمهوری‌خواهانی که قصد مخالفت با توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را دارند مطمئن است. با این حال، برخی از متحدان نزدیک واشنگتن تا این اندازه اطمینان ندارند و برای تضمین تأیید توافق در کنگره تلاش می‌کنند.

هفته گذشته دیپلمات‌های گروه 1+5 در نشستی کم‌سابقه برای کاهش این نگرانی‌های خود با قانون‌گذاران دموکرات آمریکا پشت درهای بسته دیدار و گفت‌وگو کردند.

به نوشته فارین پالیسی، 30 سناتور دموکرات آمریکایی در این نشست حضور داشتند.

فیلیپ آکرمن، سفیر موقت آلمان در آمریکا گفت که دورنمای رد توافق هسته‌ای در کنگره ما را نگران می‌کند. رد این توافق برای کشورهای اروپایی می‌تواند یک کابوس باشد.

کنگره آمریکا قرار است در ماه سپتامبر در رد یا تأیید توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که اواسط ماه ژوییه در وین حاصل شد رأی‌گیری کند. در این نشست غیرعلنی انتقادات به توافق مطرح و پاسخ‌های لازم به آن داده شده است.

پیتر وست ماکوت، سفیر لندن در واشنگتن در واکنش به اظهارات برخی دموکرات‌ها درباره امکان حصول یک توافق بهتر در آینده گفت که هر شانسی برای دستیابی به توافقی بهتر غیرممکن است. هم‌چنین اگر کنگره با توافق مخالفت کند تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران از هم خواهد پاشید.

سخنگوی سفارت انگلیس در آمریکا نیز بدون اظهارنظر درباره جزییات این نشست، گفت: اگر کنگره این توافق خوب را رد کند اتحاد بین‌المللی کنونی در خصوص توافق با ایران به شدت تضعیف و اتفاق نظر بین‌المللی بر سر تحریم‌ها نیز نابود خواهد شد. به علاوه ما با یک برنامه هسته‌ای نامحدود در ایران مواجه خواهیم بود.

سرگئی کیس لیاک، سفیر مسکو در واشنگتن نیز بر این دیدگاه صحه گذاشت.

به نوشته فارین پالیسی، در این میان اسراییل که از همان آغاز مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 از مخالفان آن بود به سختی برای مخالفت کنگره با توافق هسته‌ای تلاش می‌کند. آیپک که بزرگ‌ترین لابی حامی اسراییل در ‌آمریکا به‌شمار می‌آید، در شش ماه اولیه سال 2015، 1.67 میلیون دلار برای مخالفت با توافق هزینه کرده است.

سفیر آلمان در واشنگتن هم‌چنین گفت: مقامات آلمانی درباره این‌که اروپا در این توافق کجا ایستاده است با قانون گذاران دیدار خواهند کرد. اگر کنگره آمریکا توافق را رد کند تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران از هم می‌پاشد. همه بر این باورند که توافق هسته‌ای یک دستاورد سیاسی بین‌المللی بی‌نظیر است.

به گزارش ایسنا، رژیم صهیونیستی در حالی با تکیه بر این ادعا که ایران در برنامه هسته‌ای‌اش به دنبال سلاح هسته‌ای است با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مخالفت می‌کند که خود تنها دارنده تسلیحات هسته‌ای خاورمیانه است بدون این‌که این مسأله را به طور رسمی بپذیرد.

انتهای پیام

کد N914578

وبگردی