آفتاب
رویترز مدعی شد:

ژاپن برای رصد دریای چین جنوبی به مانیل هواپیمای گشت دریایی می‌دهد

ژاپن برای رصد دریای چین جنوبی به مانیل هواپیمای گشت دریایی می‌دهد

یک خبرگزاری غربی مدعی شد که توکیو قرار است تعدادی هواپیمای گشت دریایی در اختیار فیلیپین قرار دهد تا گشت زنی بر فراز دریای چین جنوبی را برای دولت مانیل تسهیل کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، منابع آگاه ژاپنی در گفتگو با خبرگزاری «رویترز» مدعی شدند که ژاپن قرار است سه فروند هواپیمای «کینگ ایر تی سی – 90» را برای رصد دریای چین جنوبی در اختیار دولت مانیل قرار دهد. این اقدام علاوه بر افزایش همکاری های امنیتی بین توکیو – مانیل موجب نارضایتی دولت پکن خواهد شد.

گفته می شود که رایزنی در این زمینه در مراحل مقدماتی است و دولت توکیو برای اتخاذ چنین تصمیمی نیازمند رفع موانعی است که در قوانین این کشور تعریف شده است.

ناگفته نماند که مقامات نظامی فیلیپین از امکان چنین توافقی بین توکیو – مانیل ابراز بی اطلاعی کرده اند اما سخنگوی وزارت دفاع ژاپن کلید خوردن مراحل مقدماتی اتخاذ چنین تصمیمی را بی آنکه اشاره ای به نوع هواپیماها کند، تایید کرده است.

مبادله هواپیماهای گشت دریایی بین دو کشور از اهمیت زیادی برخوردار است. این اقدام برای دولت مانیل که تنها از تعداد محدودی هواپیمای بال ثابت گشت و شناسایی دریایی برخوردار است به منزله ارتقاء توان نظامی خود محسوب می شود. در مقابل، چنانچه پارلمان ژاپن نیز تغییرات قانونی لازم را برای فروش تجهیزات دست دوم نظامی  به دیگر کشورها لحاظ کند، واگذاری هواپیماهای مورد نظر به فیلیپین می تواند راهگشای فروش دیگر ادوات نظامی به سایر کشورهای آسیای جنوب شرقی باشد.

علاوه بر این، مانیل سه فروند هواپیمای «پی 3 اس» ساخت شرکت «لاکهید مارتین» را نیز خواستار شده است که تا چند سال آینده از ناوگان هواپیمایی ژاپن بازنشسته می شوند.   

ناگفته نماند که فیلیپین و ژاپن طی ماه های اخیر در داخل و اطراف حریم آبی دریای چین جنوبی دو رزمایش نظامی داشته اند. علاوه بر این قرار است دو کشور مذاکراتی را با هدف واگذاری برخی از پایگاه های نظامی فیلیپین به ژاپن انجام دهند تا به این ترتیب دولت توکیو بتواند کار سوخت رسانی به هواپیما ها و کشتی های فعال در دریای چین جنوبی را انجام دهد. اقدامات اخیر ژاپن مورد تایید دولت واشنگتن نیز هست که با چرخش سیاست های خود به سمت منطقه آسیا – پاسیفیک، کشورهای دخیل در مناقشات دریای چین جنوبی را علیه پکن تحریک می کند.  

ژاپن روز پنجشنبه گذشته نیز در نشست امنیتی اتحادیه ملل آسیای جنوب شرقی موسوم به آسه آن با حمایت از فیلیپین، حق مالکیت پکن بر دریای چین جنوبی را زیر سؤال برد.

کد N914390

وبگردی