آفتاب
مشاور فرهنگی رییس‌جمهور:

چرا رسانه‌ها دشمن انگاشته شده‌اند

چرا رسانه‌ها دشمن انگاشته شده‌اند

مشاور فرهنگی رییس جمهور گفت: هزینه‌های بسیاری به اسم بودجه دفاعی کشور صرف تاسیس رسانه های بسیار گران شده است که کارشان سرکوب رسانه‌های واقعی کشور بوده که متاسفانه باید بسیار اندیشید که چرا رسانه‌ها دشمن انگاشته شده‌اند و از بودجه دفاعی کشور صرف سرکوب رسانه های واقعی شده است.

مشاور فرهنگی رییس جمهور گفت: هزینه‌های بسیاری به اسم بودجه دفاعی کشور صرف تاسیس رسانه های بسیار گران شده است که کارشان سرکوب رسانه‌های واقعی کشور بوده که متاسفانه باید بسیار اندیشید که چرا رسانه‌ها دشمن انگاشته شده‌اند و از بودجه دفاعی کشور صرف سرکوب رسانه های واقعی شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسام‌الدین آشنا در نخستین نشست روزنامه نگاران، نیازهای حرفه‌ای و مسائل اجتماعی که توسط وزارت رفاه، کار و تعاون اجتماعی به مناسبت روز خبرنگار در مجموعه تلاش تهران برگزار شده بود، گفت: اساسا رسانه ها دو وظیفه نظارت بر قدرت و نظارت بر جامعه را بر عهده دارند که قدرت و جامعه هر دو تلاش می کنند که بر رسانه ها نظارت کنند که این موضوع باعث شده است که نظارت رسانه بر قدرت بسیار دشوار گردد.

وی ادامه داد: تاریخ طولانی از کشمکش‌ها و چالش‌های رسانه ها برای اعمال نظارت بر قدرت وجود دارد و قدرت های سیاسی برای فرار از اعمال نظارت رسانه ها بر خودشان همواره راه های مختلفی را تجربه کرده اند.

مشاور فرهنگی رییس جمهور در این راستا تصریح کرد: این راه ها از اعمال فشارهای رسمی تا فشارهای غیررسمی، طردها تا جذب ها در تعامل میان قدرت سیاسی و رسانه ها گزارش شده است.

آشنا ادامه داد: گزارش های زیادی از دادگاه ها، دادسراها، حراست ها، حفاظت ها و ... برای اعمال نظارت قدرت بر رسانه در طول تاریخ ایران وجود دارد.

وی ادامه داد: در تاریخ‌مان از سوزندان روزنامه نگاران تا خانه نشین کردن و زندانی کردن آنها سراغ داریم.

مشاور فرهنگی رییس جمهور ادامه داد: اعمال نظارت رسانه ها بر قدرت های اقتصادی پیچیده‌تر و در عمل بسیار دشوارتر است زیرا قدرت‌های اقتصادی توان این را دارند که از مسیرهای غیررسمی به رسانه ها فشار وارد کنند.

آشنا در این باره تصریح کرد: آنها گاهی خبرنگار، دبیر، سردبیر، مدیر مسئول و صاحب امتیاز را می خرند و از طریق خریدن و یا نخریدن آنها آن رسانه را مدیریت می کنند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال با جلوگیری از توزیع نشریه می توان به آن فشار وارد کرده و با آگهی ندادن به آن می توان آن را تنبیه کنند در حالیکه با آگهی دادن به یک نشریه می توان آن را تطمیع کرد.

مشاور فرهنگی رییس جمهور افزود: تطمیع و تهدید دو وسیله طبیعی و تجربه شده برای اعمال نظارت قدرت بر رسانه‌ها است.

آشنا در خصوص اعمال نظارت رسانه ها بر جامعه نیز اظهار کرد: رسانه ها برای اعمال نظارت خود بر جامعه هم دچار مشکلات زیادی هستند.

وی افزود: انتقاد کردن از دولت ها و قدرت ها گاه بسیار سخت‌تر از انتقاد کردن از فرهنگ رایج یک جامعه بوده و اینگونه است که رسانه ها همواره متهم می شوند.

مشاور فرهنگی رییس جمهور تصریح کرد: علت اتهام رسانه ها همواره این است که سخنی را پراکنده‌اند که با افکار عمومی در تعارض بوده و به این ترتیب بسیار اندیشه های نو، نگرش های انتقادی و سخنان بسیار مفید برای جامعه که در تقابل با اندیشه های هوازده به گل نشسته و نتوانستند توسعه یابند زیرا متهم بوده اند که در زمان نامناسب و با زبان نامناسب بیان شده اند.

وی ادامه داد: اما بعد از گذشت چندین سال همان سخنانی که روزی کفر تلقی می شوند به سکه رایج در جامعه تبدیل می شوند.

آشنا در ادامه ضمن تاکید بر اینکه هزینه نوگرایی و تفکر انتقادی را همواره روزنامه ها پرداخت کرده اند، گفت: آخرین روشی که برای مقابله با نظارت رسانه بر قدرت و جامعه ابداع شده ایجاد رسانه های بدیع به جای رسانه های واقعی موجود در جامعه است.

مشاور فرهنگی رییس جمهور ادامه داد: زمانی که موفق نمی شوند رسانه ها را تسلیم خود کنند، تصمیم به تاسیس رسانه هایی می گیرند که اساسا تسلیم آنها هستند و سخن آنها را می گویند که این روش در بسیاری از کشورهای دنیا دنبال شده و وجود آن در کشور ما نیز بی سابقه نیست و شاهد آن هستیم که نظام منظمی از رسانه های نظامی به این مسیر رفته اند.

وی در ادامه گفت: رسانه ها بنا به تفاوت خود در تکنولوژی و تفاوت در خرد و کلان بودن از انواع مختلفی از نظارتها بهره مند هستند. برای مثال توان شورای نظارت بر مطبوعات کشور توان بسیار بالایی است که احکام و مصوبات این شورا بلافاصله در مورد روزنامه های ضعیف و در مورد رسانه های بخش خصوصی اعمال می شود اما برای نظارت سازمان عظیمی چون صداوسیما که بر اساس اصل 175 قانون اساسی یک اصل کامل به موضوع این سازمان اختصاص پیدا کرده می بینیم که شورای نظارت بر این سازمان که از نمایندگان هر سه قوه در آن حضور دارند تبدیل به موجود ضعیفی شده و صداوسیما رسمیتی برای مصوبات این شورا قائل نبوده و در پاسخگویی روابط عمومی به مصوبات شورای نظارت است.

آشنا ادامه داد: ما رسانه هایی داریم مانند روزنامه اطلاعات که از بس متخلق است هیچ کسی از او شکایت نمی کند در حالیکه رسانه ای مانند کیهان از بس متهتک است کسی جرات شکایت از او را ندارد.

مشاور فرهنگی رییس جمهور در ارتباط با نگرانی فعالان حوزه خبر در این باره نیز گفت: نگرانی ما و کسانی که چه به صورت علمی و چه به صورت حرفه ای در عرصه خبر و رسانه کشور فعال هستند این است که نظارت بر رسانه های ضعیف با قدرت اعمال می شود اما نظارت بر رسانه های قوی با ضعف مفرط همراه است.

وی ادامه داد: نهضت ایران نیاز دارد به اینکه در رسانه های قوی مبتنی بر مصالح ملی، نظارت عالیه اعمال شود تا دیگر شاهد آن نباشیم که در موضوع حساسی مانند پرونده هسته ای ایران که هشت سال در خصوص آن سخن گفته نشد و از اهمیت تحریم ها و اینکه این تحریم ها با ملت ایران چه کرده است نیز هیچ کس سخنی نگفت اما همان گاه که بحث بر سر برداشتن این موضوعات و باز شدن زنجیر تحریم از بدن ملت ایران به میان آمد همه حقوقدان، همه دانشمند هسته ای شدند.

مشاور فرهنگی رییس جمهور در پایان گفت: شرم باد بر کسانی که سکوت را در دوره عسر و فریاد را در دوره یسر این ملت برگزیده اند و امیدواریم روز خبرنگار پیامی باشد برای احیای نقش خبرنگاران آزاده، وارسته و دانشمند و توانمندی که در راه صلاح ملت ایران از گفتن حقایق نمی ترسند.

انتهای پیام

کد N914387

وبگردی