آفتاب

30درصد؛ برآورد میزان شیوع سقوط سالمندان در ایران

30درصد؛ برآورد میزان شیوع سقوط سالمندان در ایران

سالمندی پدید‌ه‌ای نو نیست اما اهمیت آن هر روز بیش از پیش شناخته می‌شود. سالانه صدها مقاله در ارتباط با سالمندی و جنبه‌های سلولی و مولکولی روانشناسی و حتی مسائل اجتماعی ویژه سالمندی در دنیا مطرح می‌شود اما هنوز هم کمبودهای زیادی را در این حوزه شاهد هستیم زیرا رسیدن به سنین بالای زندگی نتیجه عوامل پیچیده‌ای است که مهمترین آنها عبارتند از وضعیت ژنتیکی فرد، وضع تغذیه، بهداشت و عوامل محیطی و ... هستند.

به گزارش خبرنگار«اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، همچنین سالمندی همواره با تغییرات متعددی از نظر جسمانی، روانی و اجتماعی از جمله تغییرات استخوانی و کوتاه شدن قد همراه است؛ همچنین پوست و ارگانهای آن نیز به دلیل از دست دادن آب خشک و شکننده می‌شوند.

برخی از افراد مسن دچار یک و یا چند بیماری مزمن هستند که شایع ترین این بیماریها عبارتند از درد مفاصل، لرزش عضلانی، ضعف شنوایی، بیماریهای قلبی و در هر صورت میزان سلامت فرد در دوره پیری وابسته به سبک زندگی، تغذیه، خواب، ورزش و همچنین استفاده یا عدم استفاده از سیگار است.

12 گام برای پیری شاداب

انسان نمی‌تواند عقربه های زمان را به عقب براند اما قادر است فرآیند پیر شدنش را به تاخیر بیندازد و همچنین کاری کند که در سالمندی با مشکلات جسمانی و روانی کمتری مواجه شود. مطالعات نشان می دهد که 65 تا 70 درصد علت طول عمر به عوامل شیوه زیست بستگی دارد.

همچنین شمار چشمگیری از دگرگونی های زیان بخش جسمانی همانند کاهش مواد کافی استخوانها، توده عضلانی، قدرت ماهیچه ها تا حد زیادی قابل پیش‌بینی‌اند.

پرورش عضله‌ها علاوه بر اینکه از لاغری ماهیچه‌ها که نمایانگر کهنسالی است پیشگیری می‌کند، به همراه ترک سیگار که همواره خطر امراض قلبی و سرطانهای گوناگون را در بشر افزایش می دهد از عواملی هستند که می‌تواند پیری را به تاخیر انداخته و در نهایت منجر به پیری شاداب در فرد شود.

همچنین استفاده از پنج تا 9 نوع میوه و سبزی در سراسر روز از بروز سرطان جلوگیری می کند و جلوگیری از افزایش وزن نیز به علت آنکه افزایش وزن با مرض قند که باعث پیدایش بیماریهای قلبی و سکته مغزی و نارسایی کلیویی است، ارتباط مستقیم دارد.

کم خوابی نیز از جمله عواملی است که می تواند باعث تسریع فرآیند پیری در فرد شود؛ به همین دلیل استفاده از قاعده محکم هشت ساعت خواب شبانه برای جلوگیری از پیری زودرس ضروری است.

عدم استفاده از نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های مضر که منجر به امراض کبدی و سرطانی می‌شوند، کاهش چربی غذا که یکی از موثرترین راه‌ها برای کاستن وزن و کوچک کردن شکم و جلوگیری از بیماریهای قلبی است، عدم مصرف بیخود دارو از جمله داروهای مشکوک که به عنوان داروهای جوانی به فروش می رسند، ورزش مداوم همچون حرکات ورزشی مرتب و یا حتی پیاده روی ساده روزانه، افزایش فعالیتهای ذهنی که از زوال عقل جلوگیری می‌کنند، با انجام اقداماتی چون نگارش خاطرات روزانه نقاشی یا حل جدول در ساعات اوقات فراغت و در آخر کاهش فشار روحی و استرس همگی می‌تواند در به تاخیر اندازی پیری بسیار موثر عمل کند.

به گزارش ایسنا، همچنین با قرارگیری فرد در سن سالمندی شاهد آن می شویم که زمین خوردن یا سقوط آنها از بزرگ ترین مشکلات قابل پیشگیری در منازل، بیمارستانها و آسایشگاه‌های سالمندی و از عوامل مهم مرگ و میر و معلولیت افراد سالمند است. همان طور که بر اساس آمار جهانی میزان سقوط سالمندان بین 35 و 45 درصد است و میزان شیوع آن در ایران 30 درصد برآورد شده است.

عوارض ناشی از زمین خوردن سالمندان بسیار متعدد است از جمله انواع شکستگی‌ها، کبودی ها، تخریب بافت نرم، پارگی ها و ... همه از عوارض متداول سقوط در سالمندان هستند؛ همچنین از دست دادن اعتماد به نفس، ترس از افتادن مجدد، عدم توانایی در انجام امور روزانه، طرد شدن توسط اجتماع و دیگران نیز از سایر دغدغه هایی است که همواره فرد سالمند آن را تجربه می کند و به نوبه خود باعث افسردگی، عزلت و گوشه گیری در فرد می شود.

به گزارش ایسنا، تا 25 درصد افراد بعد از زمین خوردن دچار صدمه، 35 درصد دچار ترس از زمین خوردن مجدد، 45 درصد بعد از زمین خوردن قادر به برخواستن نیستند و 10 الی 15 درصد موارد سقوط منجر به شکستگی می‌شود و به طور کلی 70 الی 80 درصد تمام شکستگی‌ها در سالمندان سقوط هستند.

شایع‌ترین مکانهای سقوط سالمندان

محل‌هایی که سالمندان بیشترین زمان را در طی شبانه روز در آن سپری می کنند مانند اتاق نشیمن، اتاق خواب، آشپزخانه، حمام، توالت، پله ها، بیشترین احتمال بروز حوادث و سوانح روزمره نظیر زمین خوردن را به خود اختصاص داده‌اند، چنانچه در مطالعات صورت گرفته توالت، حمام، آشپزخانه به ترتیب شایع ترین محل آسیب در سالمندی هستند.

در توالت‌ها مشکلاتی نظیر نشستن در توالت، عدم وجود دستگیره یا میله کنار و لغزنده بودن کف توالت بیشترین علل حادثه را تشکیل می دهند همان طور که در حمام مشکلاتی از قبیل عدم وجود میله کنار، لغزنده بودن کف حمام، درجه حرارت بالا به ترتیب شایع ترین مشکلات ایمنی هستند.

به گزارش ایسنا و به نقل از "کتابهای زندگی" منتشره توسط سازمان بهزیستی کشور، منزل سالمندان باید ویژگی‌هایی از قبیل همکف بودن اتاق سالمند، نزدیکی سرویس‌های بهداشتی، حمام و آشپزخانه در طبقه همکف، تا حد امکان عدم استفاده از پله، صاف بودن و عدم لغزندگی بودن کف ساختمان، تضاد رنگی در دستگیره درها با رنگ در، عدم وجود آستانه در ورودی ساختمان اتاقها و یا حداکثر ارتفاع دو سانتی متری آستانه‌ها، تضاد رنگ دیوار با رنگ در، پنچره و چارچوب در، وجود نور کافی در مسیر اتاقها تا آشپزخانه و سرویس بهداشتی، حداقل عرض هر لنگه در 80 سانتی متر به منظور عبور صندلی چرخدار و همچنین فاصله حداقلی چهار سانتی متری میان میله دستگیره تا دیوار از ویژگی‌های مهم برای اماکن حضور سالمندان است.

انتهای پیام

کد N913966

وبگردی