آفتاب

رسانه‌های مقاومت از سفر رئیس سازمان امنیت ملی سوریه به عربستان خبر دادند

رسانه‌های مقاومت از سفر رئیس سازمان امنیت ملی سوریه به عربستان خبر دادند

منابعی فرانسوی در گفت‌وگو با پایگاه خبری العهد مدعی شدند که رئیس سازمان امنیت ملی سوریه در حال حاضر با یک مقام امنیتی روسیه در عربستان است و با مسئولان ریاض گفت‌وگوهایی انجام داده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این پایگاه خبری نزدیک به مقاومت لبنان به نقل از منابع فرانسوی آورده است که این دیدار میان علی مملوک، رئیس سازمان امنیت ملی سوریه و یک مقام امنیتی سعودی بوده است.

بنا بر این گزارش، تحول در مناسبات ریاض-دمشق پس از دیدار اخیر سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با عادل الجبیر، همتای عربستانی وی در دوحه روی داد و دو طرف به توافق رسیدند که روابط عربستان و سوریه در مرحله کنونی در مسائل امنیتی و راه‌های مقابله با تروریسم از سر گرفته شود که این روابط با میانجی‌گری و نظارت روسیه خواهد بود.

منابع مذکور افزودند: وزیر خارجه عربستان در دیدار دوحه به مساله یمن و درخواست کمک از روسیه در این خصوص تمرکز داشت و وزیر خارجه روسیه با دعوت از عربستان برای کمک به حل بحران سوریه گفته که " روسیه نمی‌تواند در یمن کار خاصی انجام دهد اما آماده است از شرکای ایرانی خود بخواهد در کمک به حل بحران یمن نقش ایفا کنند.

لاوروف در دیدار با الجبیر بار دیگر بر حمایت روسیه از آتش بس در یمن تاکید کرد و گفت: روسیه خواهان این است که عربستان بیش از این در جنگ یمن پیش نرود.

منابع فرانسوی ادامه دادند: وزیر خارجه عربستان در پاسخ به لاوروف گفته است که کشورش در شمال سوریه هیچ نفوذی ندارد و نفوذ ترکیه در این منطقه غالب است. ترکیه می‌تواند زهران علوش، رهبر گروه مخالف "جیش الاسلام" در حومه دمشق و دیگر گروه‌های مسلح در جنوب سوریه را تحت فشار بگذارد.

منابع مذکور به العهد گفتند: عادل الجبیر به لاوروف گفته است که ریاض به دنبال سرنگونی دولت سوریه نیست اما ایران نیز باید به گسترش نفوذ خود در آن دسته از کشورهای عربی که برای امنیت عربستان مهم و حیاتی هستند، پایان دهد.

روزنامه الاخبار از دیگر رسانه‌های نزدیک به مقاومت لبنان نیز از نشست مسئولان امنیتی عربستان و سوریه طی دو روز گذشته در مسکو خبر داده و نوشته است که علی مملوک پس از این نشست‌ها به همراه یک افسر عالی رتبه روسی برای مذاکره با مسئولان امنیتی عربستان از روسیه راهی عربستان شده است.

انتهای پیام

کد N913571

وبگردی