آفتاب

آیا فصل جدیدی در روابط آنکارا-واشنگتن آغاز شده است؟

آیا فصل جدیدی در روابط آنکارا-واشنگتن آغاز شده است؟

بی.بی.سی ترکی در گزارشی به این سوال پرداخته که آیا پایگاه اینجرلیک می‌تواند از وزیدن بادهای سرد در روابط آنکارا-واشنگتن که مدتی شدت گرفته بود، جلوگیری کند و باعث گرمی روابط شود؟

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این گزارش درباره استفاده آمریکا از پایگاه هوایی اینجرلیک در ترکیه برای انجام عملیات هوایی علیه نیروهای داعش آمده است: پس از توافق هفته گذشته آنکارا و واشنگتن، روز گذشته پنتاگون اعلام کرد که پهپادهای آمریکایی برای اولین بار برای مورد هدف قرار دادن داعش از این پایگاه نظامی به پرواز در آمدند.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه ساعاتی پیش از این اعلام، از انجام عملیات گسترده علیه داعش با همکاری آمریکا خبر داده بود.

اما آیا اتفاقات اخیر نشان از یک دوره جدید است؟ یا اینکه این تحولات اخیر را باید همکاری ساده میان دو کشور تلقی کرد و اختلاف نظرهای مقامات دو کشور درباره سوریه ادامه داشته و تنها به دلیل لزوم بر حرکت مشترک، این اقدام شروع شده است؟

آمریکا در راس یک ائتلاف از یک سال گذشته، حملات هوایی خود را علیه داعش آغاز کرد اما در طول این مدت ترکیه به دلیل همکاری نه چندان زیاد خود با این ائتلاف مورد انتقاد آمریکا قرار گرفته و همواره دولت آنکارا این انتقادات را رد کرده است.

آمریکا در سال 1991 در طول جنگ خلیج فارس به صورت موثر از پایگاه هوایی اینجرلیک استفاده کرد.

کارشناسان درباره استفاده آمریکا از این پایگاه هوایی و تاثیر آن بر تحولات منطقه نظرات مختلفی دارند.

سینان اولگن، رییس مرکز پژوهش‌های سیاست خارجی و اقتصاد با بیان اینکه توافق اخیر میان ترکیه و آمریکا یک نقطه عطف در روابط دو کشور است، می‌گوید: استفاده از پایگاه هوایی در روابط دو کشور از مدت زمان بسیار طولانی یکی از محورهای گفت‌وگو میان مقامات دو کشور بوده و حتی این مساله بر روابط دو کشور تاثیر منفی داشته است. بر همین اساس از هر طرف که بررسی کنیم توافق اخیر، را می‌توان به عنوان یک گام مثبت در مناسبات دو کشور دانست.

وی با اشاره به تصور کشورهای غربی مبنی بر اینکه ترکیه در مبارزات ائتلاف علیه داعش چندان حضور موثری نداشته است، اضافه می‌کند که با این توافق دیگر این تصور کشورهای غربی پاک شده است.

اولگن با بیان اینکه ترکیه مواضعش را از ماه آوریل سال گذشته درباره داعش تغییر داده است، خاطرنشان می‌کند که بمباران مواضع داعش از سوی ترکیه نشان می‌دهد که این کشور در ائتلاف ضد داعش قرار دارد و این مساله می‌تواند تاثیر مثبتی بر روابط دو کشور بگذارد.

وی با اشاره به اعتراضات گزی و تاثیر آن بر روابط واشنگتن – آنکارا نیز گفت: پس از این تحولات به همراه عملیات گسترده 17 دسامبر علیه پولشویی در ترکیه، دیالوگ اوباما و اردوغان به پایین‌ترین حد رسید و حتی می‌توان گفت محوشد. اما توافق اخیر باعث بسته شدن این فصل از روابط شد و شاید باعث ورود دو کشور به مرحله جدیدی از روابط شود.

اما سلیم کورو، از کارشناسان انجمن پژوهشهای سیاسی-اقتصادی ترکیه در باره توافق اخیر میان دو کشور بدگمان است.

وی با اشاره به سردی روابط میان مقامات دو کشور اعلام می‌کند که به نظر می‌رسد که این توافق نتواند باعث تغییرات قابل توجهی در روابط دو کشور شود. بر همین اساس در بعد کلی نمی‌توان این توافق را به عنوان نقطه عطف تلقی کرد.

هم چنین اوزگور اونلو حیصارجیکلی، رییس دفتر بنیاد مارشال آلمان در آنکارا می‌گوید اگر نمی‌توان مساله استفاده از پایگاه هوایی اینجرلیک را به معنای برطرف شدن کامل اختلاف نظرها میان ترکیه و آمریکا دانست اما می‌توان به عنوان نشانه‌ای مبنی بر کاهش این اختلاف دیدگاه‌ها تلقی کرد.

وی اضافه می‌کند که بدون شک اتخاذ نقش فعال تر در مبارزه با داعش از سوی ترکیه می‌تواند تاثیر مثبتی بر نقشه‌ها و برنامه‌های آمریکا بر جای بگذارد و انتظار می‌رود که امکان همکاری نزدیک را میان دو کشور درباره مسایل سوریه و عراق ایجاد کند.

به همراه این تحولات، یکی از موضوعات پیشروی دو کشور، بر اساس مطالبه دولت آنکارا، ایجاد منطقه حائل است. اگرچه در این باره وزیر خارجه ترکیه در اظهاراتی از ایجاد چنین منطقه‌ای خبر داده بود اما هنوز مقامات آمریکا این مساله را تایید نکرده‌اند.

اولگن در این باره می‌گوید که در مقابل استفاده آمریکا از پایگاه اینجرلیک ترکیه مطالبه ایجاد منطقه حائل را مطرح کرده است. اما هنوز نحوه ایجاد چنین منطقه‌ای در هاله ای از ابهام قرار دارد زیرا هنوز معلوم نیست که در میدان نبرد چه نیرویی در این منطقه حضور یابد. به نظر می‌رسد هنوز توافق جدی در این باره وجود ندارد.

انتهای پیام

کد N913499

وبگردی