آفتاب

کارلی یا هیلاری؛ همه نامزدهای زنِ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

کارلی یا هیلاری؛ همه نامزدهای زنِ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

داستان پیچیده ای شده است انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا؛ تا دلتان بخواهد این انتخابات، کاندیدای بالقوه دارد. از بوش سوم گرفته تا کلینتون دوم.

مهدی دل روشن: داستان پیچیده ای شده است انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا؛ تا دلتان بخواهد این انتخابات، کاندیدای بالقوه دارد. از بوش سوم گرفته تا کلینتون دوم. در این میان یک شایعه پر طمطراق، نتیجه نهایی این انتخابات را تا حدودی مشخص کرده است. شایعه اما چیست. همان طور که چند ماه پیش باراک اوباما به افکار عمومی ایالات متحده کُد داد، گویا قرار است برای اولین بار یک زن، روی صندلی شماره یک کاخ سفید بنشیند.

این یعنی اینکه بعد از به قدرت رسیدن یک سیاه پوست این احتمال به وجود آمده که یک «اولین» دیگر در تاریخ سیاسی ایالات متحده به ثبت برسد؛ اولین بانوی رییس جمهور. اگر سکانس پایانی انتخابات سال2016 با پیروزی یک کاندیدای زن تمام شود آن وقت برای نخستین بار ، آمریکا دیگر بانوی اول ندارد! در این شرایط می شود به همسر رییس جمهور، لقب آقای اول را داد!
اما برویم به سراغ زنانی که می خواهند هر جوری شده، مستأجر جدید کاخ سفید شوند. آنهایی که می خواهند چند ماه دیگر، نفر اول سیاست در آمریکا باشند.

اول از دموکرات ها شروع کنیم؛ جایی که هیلاری کلینتون، بانوی اول سابق آمریکا میخواهد چندین رکورد را با هم ثبت کند. او تقریبا بین هم حزبی هایش چه در میان زنان و چه در میان مردان فعلاً بی رقیب است. اگر هیلاری ، رییس جمهور شود، اولین رییس جمهور زن در آمریکا خواهد شد. اولین بانوی اولی که به مقام رییس جمهوری می رسد. اولین وزیر خارجه زنی که رییس جمهور می شود و البته نخستین زن دموکرات آمریکایی که به پست ریاست جمهوری می رسد.

در میان زنان دموکراتی که می توانند کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شوند، چند نام دیگر هم وجود دارند. باربارا باکسر( سناتور از کالیفرنیا) ، پتی موری ( سناتور از واشنگتن ) ، ماریا کانتول ( سناتور از واشنگتن) ، ایمی کلاوبشار ( سناتور از مینه‌سوتا) ، کرستن جیلیبرند ( سناتور از نیویورک) ، الیزابت وارن ( سناتور از ایالت ماساچوست) و البته کارولین کندی ( سفیر فعلی آمریکا در ژاپن). البته شاید تنها کسی که بتواند در بین این زنان با هیلاری، رقابتی جدی داشته باشد، کارولین است. او می تواند دومین کندی باشد که به ریاست جمهوری آمریکا برسد. فراموش نکنیم که کارولین بخاطر ترور شدن پدرش از یک محبوبیت وحشتناک (!) در میان شهروندان آمریکایی برخوردار است. هنوز که هنوز است، مردم آمریکا برای خانواده کندی، احترام ویژه ای قائل هستند و در صورت اعلام کاندیداتوری کارولین شاید بدون دردسر بتواند ساکن کاخ سفید شود.

حالا برویم سروقت لیست کاندیداهای زن از حزب جمهوریخواه. فعلاً تنها کسی که توانسته نام خود را به اندازه هیلاری سر زبان ها بیاندازد، کارلی فیورینا است. زنی که از لحاظ سنی، 7 سال از هیلاری جوان تر است و خود را انرژیک تر و فعال تر از وزیر خارجه سابق آمریکا نشان داده است. کارلی ، چهره ای شناخته شده در صنعت IT ایالات متحده محسوب می شود و روز به روز هم بر محبوبیتش در میان طرفداران حزب جمهوریخواه افزوده می شود. شاید تنها رقبای جدی او در حزب متبوعش جب بوش و رونالد ترامپ باشند.
اما زنان دیگری که در حزب جمهوریخواه ، احتمال کاندیدا شدن آنها وجود دارد؛ شاید محتمل ترین آنها کسی نباشد جز سارا پالین، معاون جان مک کین در انتخابات ریاست جمهوری سال 2008. او تا حالا حرفی نزده که می آید یا نه اما خیلی ها برای حضورش در انتخابات، کمپین تشکیل داده اند.

از پالین که بگذریم به مارشا بلکبرن (عضو مجلس نمایندگان از تنسی)، کاندولیزا رایس ( وزیر خارجه اسبق آمریکا) و شانا استرلینگ ( فعال زن از ایالت کنتاکی) می رسیم که از میان آنها، فقط استرلینگ برای حضور در انتخابات اعلام حضور کرده است.

حالا اگر فرض را بر این بگیریم که رقابت نهایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هم بین هیلاری کلینتون و کارلی فیورینا برگزاری می شود، آن وقت به نظر شما آمریکایی ها از میان دو کاندیدای حزب دموکرات و جمهوریخواه به کدام یک رأی می دهند؟

4949

کد N913274

وبگردی