آفتاب

داعش مسئولیت حمله به نیروهای واکنش سریع عربستان را بر عهده گرفت

داعش مسئولیت حمله به نیروهای واکنش سریع عربستان را بر عهده گرفت

داعش مسئولیت حمله انتحاری روز گذشته به مسجد نیروهای واکنش سریع عربستان که به کشته شدن 12 تن از این نیروهای انجامید را برعهده گرفت. این حمله که نگرانی زیادی را در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس ایجاد کرده با واکنش سریع این کشورها همراه بوده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری الجزیره، روز پنج شنبه یک عامل انتحاری که احتمال داده می‌شود با استفاده از کمربند انفجاری وارد مسجد نیروهای واکنش سریع عربستان در شهر ابها در جنوب غربی عربستان شده باشد، با منفجر کردن مواد منفجره همراه خود 12 تن از نیروهای ویژه عربستانی را از پای درآورد. این انفجار همچنین باعث کشته شدن سه تن از کارکنان مسجد و زخمی شدن 9 تن دیگر شده است که حال سه تن از آنها وخیم گزارش شده.

داعش پس از این انفجار، با صدور بیانیه‌ای تحت عنوان "ولایت حجاز" مسئولیت این انفجار را برعهده گرفت و اعلام کرد که عامل این حمله شخصی عرب با نام "ابوسنان النجدی" بوده است که در صورت صحت ادعای داعش این فرد باید عربستانی باشد.

وزارت کشور عربستان نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که مدارک و شواهد بسیاری درباره این انفجار جمع آوری کرده و به احتمال زیاد عامل حمله تبعه یکی از کشورهای عربی و مقیم عربستان بوده است اما هنوز با قطعیت نمی‌تواند این ادعا را ثابت کند.

بنابر اعلام این وزارتخانه انفجار در 18 کیلومتری شهر ابها در استان عسیر واقع در جنوب غرب عربستان و در یک منطقه نظامی که بیش از هزار تن از نیروهای واکنش سریع تازه استخدام شده در آنجا مستقر هستند، به وقوع پیوسته‌ است.

برخی گزارش‌ها از خنثی شدن یک بمب دیگر در مقر نیروهای واکنش سریع عربستان در ریاض پایتخت منتشر شده که وزارت کشور عربستان آن را رد کرده است.

این انفجار که باعث نگرانی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس شده است با محکومیت‌های این کشورها رو به رو شده و شورای همکاری خلیج فارس بلافاصله با صدور بیانیه‌ای این انفجار را محکوم و بر ادامه "مقابله با تروریسم" تاکید کرد.

کشورهای عضو این شورا نیز به صورت جداگانه با صدور بیانیه‌ای‌هایی این حمله را محکوم کرده و با عربستان ابراز همدردی کردند.

مصر، اردن، اتحادیه عرب، لبنان تونس و برخی دیگر از کشورهای عربی نیز با محکوم کردن این انفجار و ابراز همدردی با قربانیان حمله آن را اقدام تروریستی بزدلانه خواندند که کار به هیچ جایی نمی‌برد.

در ماه گذشته میلادی نیز دو انفجار مساجد شیعیان در قطیف و الدمام در شرق عربستان را هدف قرار داد که در آن ده‌ها تن از نمازگزاران شیعه کشته شدند.

عربستان از ماه گذشته عملیات گسترده‌ای را برای دستگیری افرادی که با داعش در ارتباطند آغاز کرده و تاکنون 431 تن را به اتهام همکاری با داعش و گروه‌های افراط‌گر دستگیر کرده است.

انتهای پیام

کد N913209

وبگردی