آفتاب

اگر مجلس به برجام «نه» بگوید، چه می شود؟

اگر مجلس به برجام «نه» بگوید، چه می شود؟

نماینده مردم کاشان در خانه ملت "نه" مجلس ایران، کنگره آمریکا و پارلمان اروپا به برجام را دارای هزینه های سنگین برای طرفین مذاکره عنوان کرد.

عباسعلی منصوری آرانی در گفتگو با خبرآنلاین، در پاسخ به این سئوال که نمايندگان تاکيد دارند که پاسخ مجلس به برجام بايد «آري» يا «خير» باشد و نمي توان در محتواي آن تغييري ايجاد کرد اما از فحواي سخنان برخي ديگر نمايندگان چنين بر مي آيد که مي خواهند محتواي متن را تغيير دهند. نظر شما چيست؟ تصریح کرد: درباره اینکه مجلس می تواند در متن دخالت کند، پاسخ، خیر است. چون این متن با لایحه و طرح که به مجلس بیاید و ما بندها را کم و زیاد کنیم، بسیار متفاوت است. در این صورت برای واو به واو این متن دوباره 6 کشور و ایران باید بنشینند و روی آن ها به توافق برسند. پس بنابراین مجلس می تواند بگوید که همین محتوا را قبول دارد یا ندارد و حق دخالت در متن را ندارد.

وی همچنین در پاسخ به این سئوال که  اگر مجلس برجام را قبول نداشت چه کار باید بکند؟ و چه می شود ؟ گفت: در اين صورت مجلس به تیم مذاکره کننده اعلام می کند که قبول ندارم و بعد از آن،  دیگر من فکر می کنم که اگر این را بگوید و این اتفاق رخ بدهد، دیگر شرایط کاملا متفاوت می شود و دیگر امکان ندارد این کشورها دوباره دور هم جمع شوند.

منصوری آرانی در خصوص اینکه با این فضایی که در کشور و مجلس وجود دارد، چقدر احتمال مي دهيد که پاسخ مجلس به برجام «خير» باشد؟ تاکید کرد: ببینید، چه ما در ایران، چه کنگره آمریکا و چه پارلمان اروپا هر کدام که به "برجام"  نه بگویند باید یک فشار بسیار سنگین را به عنوان هزینه بپذیرند ولی ما نمی خواهیم پیش قضاوت کنیم. کسی در ایران به برجام "نه" نگفته است ولی آن ها گفته بودند که اوباما چنین حرفی را زد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: من نمی خواهم بگویم که مجلس نمی تواند  بگوید نه. می خواهم بگویم مجلس می تواند بگوید آری، می تواند بگوید نه. ولی اگر بگوید نه هزینه سنگینی را چه در داخل و چه در خارج باید بپردازد. همین هزینه را کنگره آمریکا باید بپذیرد. همین هزینه را پارلمان های اروپا باید بپذیرند. در این جا فرقی باهم نداریم. یعنی ما نمی توانیم بگوییم که ما مستثنی هستیم. تمام مجالسی که باید نظر بدهند اگر بخواهند نه بگویند باید گفتن این حرف را در قبال یک هزینه سنگین بگویند.

وی ادامه داد: شاید صرف با اين باشد که یک مجلسی این هزینه سنگین را بپذیرد. چون هزینه ملی و بین المللی است. شاید ارزشش را داشته باشد که نه بگوید چون شرایط مثلا به گونه است که متن خیلی بد بسته شده است و می ارزد این هزینه را داد اما  یک وقت هم نمی ارزد. بنابراین ما باید در این 2 ماه روی موضوع هزینه و فایده اين تصميم کار کنیم.

 منصوری آرانی در پایان این بخش خاطرنشان کرد: فواید برجام، نسبت به هزینه هایی که می پردازیم، به مجلس دیکته می کند که به این توافق آری بگوید یا نه. این کار خیلی دقیق باید انجام شود و ما باید بتوانیم مزیت های کیفی را به کمی تبدیل کنیم و به راهکار مناسبی دست پیدا کنیم. همچنان که صدها مولفه دیگر  در این معادله وجود دارد که یک به یک باید ارزش گذاری شود تا بگوییم که معدل این کار مثبت یا منفی است.

مشروح گفت و گوي وي با خبرآنلاين را اينجا بخوانيد. 

27220

کد N913012

وبگردی