آفتاب

حمله انتحاری طالبان در افغانستان/انتصاب رئیس جدید دفتر سیاسی طالبان در قطر

حمله انتحاری طالبان در افغانستان/انتصاب رئیس جدید دفتر سیاسی طالبان در قطر

یکی از مقامات افغانستان اعلام کرد، یک عامل انتحاری امروز (پنجشنبه) خودروی بمب‌گذاری شده‌ای را مقابل دفاتر دولتی ولایتی در شرق این کشور منفجر کرده که در پی آن هشت تن کشته و 12 تن دیگر زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، دین محمد درویش، سخنگوی والی لوگار در نزدیکی کابل گفت، سه افسر پلیس و پنج غیر‌نظامی در حمله انتحاری امروز کشته شدند و پنج پلیس دیگر نیز در بین زخمی شدگان قرار دارند.

این انفجار شدید پنجره ساختمان‌ها تا شعاع 500 متری را لرزاند.

طالبان ضمن به عهده گرفتن مسئولیت این حمله انتحاری، در بیانیه‌ای گفت، هدف از این حمله یگان‌های شبه‌نظامی و نظامی بودند.

این در حالی است که شیر محمد عباس استانکزای، یکی از رهبران ارشد طالبان که در زمان حکومت این گروه بر افغانستان وزیر بهداشت این کشور بوده به عنوان رئیس موقت دفتر سیاسی طالبان در قطر منصوب شد.

این گزارش چند روز پس از آن منتشر شد که طیب آغا، رئیس سابق دفتر سیاسی طالبان در قطر در اعتراض به انتصاب ملا اختر منصور به عنوان جانشین ملا عمر، رهبر سابق این گروه شبه‌نظامی از سمت خود استعفا داد.

استنکزای در بیانیه‌ای گفت: من و دیگر اعضای این دفتر سیاسی بیعت خود را با ملا اختر منصور اعلام می‌کنیم. ما این تصمیم را مطابق با شورای اسلامی دانسته و از دستوراتش پیروی خواهیم کرد.

استنکزای پیش‌تر یکی از اعضای "حرکت انقلاب اسلامی"، یکی از گروه‌های مجاهدین افغانستان بوده که در دهه 1980 میلادی با نیروهای جماهیر شوروی جنگید.

انتصاب وی در بحبوحه کشمکش‌های داخلی در طالبان به دنبال خلأ قدرت ایجاد شده در پی مرگ ملا عمر صورت گرفته‌ است.

در حالی که گمان می‌رود ملا عمر در سال 2013 میلادی مرده، این گروه مرگ وی را تاکنون مخفی نگه داشت. رهبران ارشد طالبان ملا اختر منصور را به مخفی نگه داشتن تعمدی مرگ ملا عمر با هدف قدرت گیری هر چه بیشتر متهم می‌کنند.

انتهای پیام

کد N912791

وبگردی