آفتاب

آسوشیتدپرس تحلیل کرد: قانونگذاران یهودی مجلس نمایندگان آمریکا در شرایطی دشوار گیر افتاده‌اند

آسوشیتدپرس تحلیل کرد: قانونگذاران یهودی مجلس نمایندگان آمریکا در شرایطی دشوار گیر افتاده‌اند

واحد مرکزی خبر نوشت:

آسوشیتدپرس در گزارشی از واشنگتن به قلم دب ریچمن نوشت:

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه با سرزنش مخالفان موافقتنامه هسته ای ایران گفت هیچکدام از این انتقادها تحمل بررسی دقیق را ندارد و اگر کنگره مانع از این موافقتنامه شود آمریکا در مسیر جنگ قرار خواهد گرفت.

اوباما در اظهاراتی در دانشگاه امریکن در واشنگتن افزود :« انتخابی که ما در نهایت با آن روبرو هستیم انتخاب بین دیپلماسی و شکلی از جنگ است. این مسئله ممکن است فردا یا سه ماه دیگر اتفاق نیفتد اما به زودی رخ خواهد داد.»

جمهوریخواهان در کنگره درمورد این موافقتنامه دچار تردید هستند و می گویند مقامات نظامی آمریکا هرگز نگفته اند اگر موافقتنامه به دست آمده برهم بخورد ، گزینه بعدی اقدام نظامی خواهد بود.

سناتور باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت :« من فکر می کنم هر کسی در آمریکا می داند که این رئیس جمهور قصد اقدام نظامی علیه ایران را ندارد. ایران هم این را می داند!»

این سخنرانی اوباما بخشی از تلاش های وی برای جلب حمایت از موافقتنامه هسته ای به دست آمده با ایران به شمار می رود. کنگره آمریکا قرار است ماه سپتامبر درباره این موافقتنامه بین المللی رای گیری کند که براساس آن تحریم های اقتصادی علیه ایران در ازای اعمال محدودیت هایی بر فعالیت های هسته ای این کشور کاهش خواهد یافت و میلیاردها دلار عاید ایران خواهد شد.

« حضور مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در کنگره آمریکا »

یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه برغم انتقادهای شدید سناتورهای جمهوریخواه آمریکا گفت نمی تواند نسخه ای از سند بازرسی هسته ای آژانس با ایران را در اختیار کنگره آمریکا قرار دهد.

جمهوریخواهان با انتقاد از دولت باراک اوباما می گویند کنگره به این سند دسترسی پیدا نکرده است. آنها می گویند برای تصمیم گیری درمورد تصویب یا رد موافقتنامه هسته ای به دست آمده با ایران در رای گیری ماه سپتامبر کنگره دسترسی به این سند ( بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی ) ضروری است.

آمانو پس از دیدار با اعضای کمیته روابط خارجی سنای آمریکا تصریح کرد به لحاظ قانونی وظیفه دارد این سند را محرمانه نگه دارد.
وی پس از نشست با اعضای این کمیته سنا در مصاحبه با خبرنگاران افزود :« تصور کنید کشوری اطلاعاتی محرمانه را در اختیار من قرار دهد و من به تعهد خودم پایبند نباشم ، در آن صورت هیچ کشوری اطلاعات در اختیار ما قرار نخواهد داد. این مسئله در مورد آمریکا نیز صادق است. ما توافقی محرمانه با ایران داریم و من نمی توانم آن را در اختیار دیگران قرار دهم.»
وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا پیشتر در کمیته بانکداری سنای آمریکا گفت آمریکا این سند را در اختیار ندارد اما پیشنهاد داد بعدا در گزارشی محرمانه آنچه را که درمورد این سند جداگانه بین ایران و بازرسان هسته ای در اختیار دارد به سناتورها منتقل کند.

« دوره بررسی»

کنگره آمریکا 60 روز فرصت دارد موافقتنامه تاریخی با ایران را بررسی کند و می بایست تا 17 سپتامبر درمورد این موافقتنامه رای گیری و در قطعنامه ای آن را تصویب یا رد کند.

شش هفته مانده به رای گیری ماه سپتامبر ، جمهوریخواهان مجلس نمایندگان آمریکا روز سه شنبه رسما قطعنامه ای را در رد این موافقتنامه ارائه کردند. جمهوریخواهان گفته اند 218 رای برای این قطعنامه دارند.
کنگره هشتم سپتامبر از تعطیلات تابستانی ماه اوت باز می گردد و پیش بینی می شود مجلس نمایندگان و سنای آمریکا که تحت کنترل جمهوریخواهان قرار دارد به این قطعنامه عدم تایید موافقتنامه رای بدهند و آن را برای اوباما ارسال کنند.
رئیس جمهور نیز 12 روز فرصت خواهد داشت همانطور که وعده داده است این قطعنامه را وتو کند. پس از آن مجلس نمایندگان و سنا 10 روز فرصت خواهند داشت درمورد ملغا کردن وتو رای گیری کنند.

برای اینکه کنگره بتواند از وتو رئیس جمهور در امان باشد نیازمند کسب دو سوم آراء در مجلس نمایندگان و سنا است.
لابی ها برای رای گیری درباره این موافقتنامه در کنگره شدت گرفته است و بسیاری از اعضای یهودیان کنگره در این لابی ها هدف قرار گرفته اند.
دولت اوباما و اسرائیل با جدیت در حال لابی برسر موافقتنامه به دست آمده با ایران هستند و 18 دموکرات یهودی در مجلس نمایندگان آمریکا برسر دو راهی مانده اند.
در حالی که اوباما تلاش می کند کاری کند تا جمهوریخواهان نتوانند در رای گیری کنگره درباره موافقتنامه هسته ای به دست آمده با ایران دوم سوم آراء را علیه این موافقتنامه به دست آورند ، دموکرات های یهودی در مجلس نمایندگان آمریکا که تعداد آنها 18 نفر است می توانند به عنوان مانعی کلیدی در رای گیری کنگره ایفای نقش کنند و هر دو طرف ( هم دموکرات ها و هم جمهوریخواهان ) تلاش می کنند از این مسئله به نفع خود استفاده کنند.

این قانونگذاران یهودی مجلس نمایندگان آمریکا در شرایطی دشوار گیر افتاده اند. آنها از یک سو وفاداری به اسرائیل را در نظر دارند و از سوی دیگر نگران به راه افتادن یک جنگ احتمالی دیگر در خاورمیانه هستند.

برخی از این قانونگذاران در مصاحبه هایی که با آنها انجام شده است پیشتر گفته بوند تحت فشار شدید گروه های متحد اسرائیل هستند که هشدار می دهند موافقتنامه با ایران باعث به خطر افتادن اسرائیل خواهد شد.

اگرچه بخش اصلی روند بررسی موافقتنامه هسته ای ایران در کنگره در سنا متمرکز است اما مجلس نمایندگان آمریکا نیز ممکن است شاهد یک رای گیری سخت درباره این موافقتنامه باشد. دموکرات های بلندپایه در مجلس نمایندگان اطمینان دارند که از رای کافی برخوردارند و قادر خواهند بود وتو رئیس جمهور را حفظ کنند. آنها به نامه هایی اشاره دارند که 152 دموکرات اوایل امسال در حمایت از چارچوب اولیه موافقتنامه هسته ای امضا کردند.

کمیته امور عمومی آمریکایی اسرائیلی موسوم به آیپک که یک گروه طرفدار اسرائیل است کمپینی چند میلیون دلاری را برای به چالش کشیدن موافقتنامه هسته ای ایران به راه انداخته است.

5252

کد N912557

وبگردی