آفتاب
سناتور کورکر:

بعد از دیدار با آمانو در مورد توافق نگران تر شدیم

بعد از دیدار با آمانو در مورد توافق نگران تر شدیم

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا مدعی شد که همقطارانش بعد از دیدار با مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره توافق هسته ای با ایران، نگرانی های بیشتری پیدا کرده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، باب کورکر سناتور جمهوریخواه تاکید کرد که دیدار یوکیا آمانو و توضیحات وی برای قانونگذاران آمریکایی قانع کننده نبوده است.

نمایندگان آمریکایی از یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی خواسته بودند تا برای توضیح درباره توافق هسته ای و نحوه راستی آزمایی اقدامات ایران به کنگره این کشور آمده و در جلسه ای خصوصی نمایندگان آمریکایی را در جریان این موضوع قرار دهد.

در حالی که قانونگذاران آمریکایی خواستار دسترسی بیشتر به جزئیات توافق ایران و گروه ۱+۵ هستند، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با انتشار بیانیه ای تصریح کرده است که قانون گذاران آمریکایی خواستار دسترسی به نقشه راه بین این نهاد بین المللی با ایران بودند ولی وی از اعلام جزئیات خودداری کرده است.

در بیانیه یوکیا آمانو آمده است که وی تعهدات قانونی آژانس بین المللی انرژی اتمی را که براساس آن پادمان ها باید محرمانه بمانند، به نمایندگان آمریکایی یادآور شده است. بر این اساس این گونه توافق ها بین این نهاد بین المللی و کشور امضاکننده آن، باید محرمانه بماند.

ایران و گروه ۱+۵ متشکل از آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین و آلمان در روز ۲۳ تیرماه به توافقی جامع برای حل و فصل نهایی موضوع هسته ای ایران دست یافتند. گفتنی است روز چهارشنبه رئیس جمهوری آمریکا در سخنانی در دانشگاه امریکن واشنگتن با دفاع از توافق هسته ای با ایران گفت: دهه ها تحریم یکجانبه علیه ایران نتوانست ایران را پای میز مذاکره بکشاند.

 

کد N912404

وبگردی