آفتاب
اوباما در حمایت از توافق هسته‌ای:‌

توافق،راه‌های دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را می‌بندد

توافق،راه‌های دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را می‌بندد

رییس جمهور آمریکا با اعلام اینکه توافق هسته‌ای ایران با کشورهای گروه 1+5 براساس سنت مستحکم دیپلماسی به دست آمده است، افزود: این توافق تمام اختلافات ما با ایران را حل نخواهد کرد اما مسیرهای دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را می‌بندد و یک توافق خوب است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، باراک اوباما که برای سخنرانی در مورد توافق هسته‌ای ایران با 1+5 به دانشگاه امریکن در نیویورک رفته است، اظهار کرد: توافقی که با جمهوری اسلامی ایران حاصل شد براساس سنت دیپلماسی بسیار قوی بوده است و ما در این توافق توانسته‌ایم ساز و کار جامع راستی‌آزمایی را لحاظ کنیم.

او ادامه داد: این توافق تضمین نمی کند که همه مشکلات ما با ایران حل شود اما یکی از بزرگترین اختلافات ما با ایران، یعنی دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را از بین خواهد برد بنابراین توافق خوبی است.

اوباما افزود: ممکن است تا هنگامی که این توافق در ماه سپتامبر برای تصویب در کنگره به رای گذاشته شود، تبلیغات منفی زیادی بشنوید که با هزینه‌های گزاف انجام می‌شود. کسانی که امروز مخالف توافق هسته‌ای با ایران هستند همان کسانی هستند که موافق آغاز جنگ در عراق بودند و ما باید ذهنیتی را که باعث شروع جنگ علیه عراق شد، خاتمه دهیم.

رییس جمهور آمریکا در ادامه اظهار کرد: سوال اساسی این است که ما چگونه باید از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کنیم. سیاستی که من در طول دوره ریاست جمهوری خودم در پیش گرفته‌ام آن بوده است که همه گزینه‌ها را بر روی میز حفظ کنیم تا بتوانیم ایران را به پای میز مذاکره بکشانیم.

او ادامه داد:‌ تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه ایران به مدت بیش از 30 است که به قوت خود باقی بوده است اما آنچه رویکرد جدید ما را موثرتر کرد همکاری جامعه جهانی و کشورهایی مثل چین، هند، ژاپن و کره جنوبی بود که قبول کردند تا خرید نفت از ایران را کاهش دهند.

اوباما در ادامه گفت: همچنین ما توانستیم که با استفاده از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل به صورت چندجانبه با جامعه جهانی همکاری کنیم. البته این کشورها با قطع همکاری با ایران دچار ضررهای زیادی شدند و ما توانستیم آنان را قانع کنیم که بدون تحریم‌ها علیه ایران ممکن است به جنگ روی آوریم و این فشار را بر روی ایران افزاش دادیم.

رییس جمهور آمریکا در ادامه سخنرانی خود در حمایت از توافق هسته‌ای در دانشگاه امریکن نیویورک تاکید کرد که پس از دستیابی ایران و کشورهای گروه 1+5 به توافق کوتاه مدت ژنو نیز برخی از منتقدان معتقد بودند که ایران همه تعهدات خود را نادیده خواهد گرفت و این توافق صرفا به سود ایران است اما ما دیدیم که منتقدان اشتباه کردند و برای اولین بار پس از 10 سال توانستیم برنامه هسته‌ای ایران را بسیار محدود و در برخی از بخش‌ها متوقف کنیم.

ادامه دارد...

کد N912351

وبگردی