آفتاب

ابو مرزوق: هیچ طرح مدونی برای تثبیت آتش‌بس با صهیونیست‌ها وجود ندارد

ابو مرزوق: هیچ طرح مدونی برای تثبیت آتش‌بس با صهیونیست‌ها وجود ندارد

عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی "حماس" تاکید کرد که هیچ "طرح مدونی" درباره تثبیت آتش بس در غزه میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی وجود ندارد؛ هر چند که معادله تثبیت آتش بس در قبال حل مشکلات نوار غزه قابل قبول است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، موسی ابو مرزوق در گفتگو با پایگاه اینترنتی رسمی جنبش حماس خاطر نشان کرد که طرح ها و ایده هایی که درباره تثبیت آتش بس مطرح می شود، باید در چارچوب ملی مورد بحث قرار گیرد و منجر به جداسازی نوار غزه از کرانه باختری نشود؛ چرا که این دو "یک منطقه جغرافیایی واحد و یکپارچه" به شمار می روند. توافق آتش بس همچنین نباید مبتنی بر پرداخت امتیاز سیاسی از سوی فلسطینیان باشد.

ابو مرزوق تصریح کرد: تمامی اخباری که درباره تعیین زمانی مشخص برای آتش بس منتشر می شود، گمانه زنی بیش نیست و واقعیت ندارد. وی اتهامات جنبش فتح علیه حماس مبنی بر تلاش برای جداسازی نوار غزه از کرانه باختری را بی پایه و اساس خواند و گفت: به کسی اجازه ایجاد شک و تردید درباره ملی گرایی خود را نمی دهیم.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، این عضو برجسته دفتر سیاسی حماس تاکید کرد که سفر هیات حماس به عربستان سعودی طی ماه گذشته میلادی در تحقق اهداف مورد نظر موفق بوده و در عین حال روابط حماس با مصر نیز در حال بهتر شدن است. از سویی، هیاتی از حماس طی سفری رسمی راهی مسکو پایتخت روسیه خواهد شد.

ترمیم کابینه

موسی ابو مرزوق در بخش دیگری از این گفتگو به بحث ترمیم کابینه دولت وفاق ملی و پرونده کارمندان دولت سابق در غزه و نیز آینده آشتی ملی و گسترش روابط حماس با طرف های منطقه ای و بین المللی پرداخت.

وی درباره ترمیم کابینه اظهار داشت: اقداماتی که صورت گرفت، یکجانبه بود و ما آنرا قبول نداریم و با وزرای جدید تعامل نخواهیم کرد. رامی حمد الله با توافق ملی به عنوان نخست وزیر دولت وفاق ملی تعیین شده است و ما مخالفتی با تعامل با وی نداریم؛ هر چند که در عمل به مسئولیت های خود شکست خورده است و هیچ کاری نکرده است. تمامی طرف های ملی خواستار تغییر وی و تشکیل دولت وحدت ملی هستند.

وی درباره آشتی ملی فلسطین نیز گفت: آشتی یک ضرورت ملی است و ما ملت فلسطین در راه تحقق اهداف مان خود را از آن بی نیاز نمی دانیم. با وجود اختلافات و شکاف داخلی امکان تحقق هیچ دستاوردی وجود ندارد، اما آشتی ملی به معنای توافق با برنامه ای که در خدمت رژیم صهیونیستی است و باعث تداوم شهرک سازی ها و یهودی سازی مقدسات می شود، نیست، بلکه ما خواهان آشتی هستیم که به نفع ملت و آرمان ملی ما؛ به ویژه در زمینه بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین خود و حفظ مقدسات فلسطین باشد.

رابطه با مصر

ابو مرزوق درباره نظارت مصر بر توافق آتش بس نیز تاکید کرد: ما نمی توانیم هیچ طرفی را مجبور به انجام کاری که نمی خواهد بکنیم. مصر یک سال است که از این پرونده کنار کشیده است، در هیچ زمینه خلأ ایجاد نخواهد شد، بلکه طرف های زیادی هستند که حاضر به ایفای نقش در این زمینه ها هستند، اما هنوز به توافقی با آنها دست نیافته ایم و هیچ چیزی مشخص نیست؛ هر چند به نظر می رسد که مصر در حال حاضر تصمیم به احیای روابط و برقراری ارتباط با ما گرفته است و امیدواریم که هر چه خیر است پیش آید.

وی افزود: اختلافات حماس با مصر و اتهاماتی که علیه جنبش درباره دخالت در امور داخلی مصر مطرح شد و نیز قرار گرفتن نام حماس در لیست سازمان های تروریستی از جمله موانع این روابط بودند، اما مساله اتهامات حل شد و نام جنبش حماس از لیست سازمان های تروریستی حذف شد و رسانه های مصر نیز از اتهامات بی پایه و اساس خود دست کشیده‌اند. در کل ما در آستانه باز شدن صفحه ای جدید در روابط مطلوب با مصر قرار داریم و شاید دعوت از هیات مذاکره کننده یا بررسی این مساله با جنبش حماس نیز در همین راستا باشد.

انتهای پیام

کد N912085

وبگردی