آفتاب
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه:

حقوق بشر باید میدانی برای همکاری فرهنگ و تمدن‌های مختلف باشد

حقوق بشر باید میدانی برای همکاری فرهنگ و تمدن‌های مختلف باشد

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: حقوق بشر باید میدانی باشد که فرهنگ و تمدن‌های مختلف دست به دست هم داده و با یکدیگر همکاری کنند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: حقوق بشر باید میدانی باشد که فرهنگ و تمدن‌های مختلف دست به دست هم داده و با یکدیگر همکاری کنند.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدجواد لاریجانی در حاشیه‌ مراسم گرامی‌داشت روز حقوق بشر اسلامی با حضور در جمع خبرنگاران گفت: روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی محصول مصوبه کشورهای اسلامی است که در کنفرانس کشورهای اسلامی تصویب شد که چنین روزی تحت عنوان حقوق بشر اسلامی باشد و پیش‌نویس اساسنامه‌ آن نیز در اجلاس قاهره به‌ تصویب رسید.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در تصویب این قطعنامه و همچنین در تعیین این روز نقش بسیار مهمی داشته است و از دیپلماسی جمهوری اسلامی و وزارت امور ارجه در سال‌های مختلف کمال تشکر را دارم.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه خاطرنشان کرد: امروز دومین مراسم اعطای جایزه حقوق بشر اسلامی را داشتیم که در تنظیم مقدمات این اجلاس نهادهای مختلف کشور حضور داشتند و وزارت امور خارجه نیز نقش فعالانه‌ای را در این زمینه ایفا کرده است.

لاریجانی با اشاره به اهداف برگزاری این مراسم و تعیین جایزه اظهار کرد:‌ دنیای اسلام با جمعیت میلیاردی که دارد این را حق مسلم خود می‌داند که زندگی مدنی جهان اسلام را بر اساس تفکر اسلامی تنظیم کند.

وی گفت: اعلامیه حقوق بشر اسلامی که در قاهره به تصویب رسید متاسفانه با مخالفت شدید دول اروپایی و قطعنامه روبرو شد. مخالفت دولت‌های اروپایی با این بیانیه قابل قبول نیست. ما به تجربه‌های غربی احترام گذاشته، اما تحمیل زندگی غربی را هرگز نمی‌پذیریم.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با اشاره به دو هدف تعیین جایزه اظهار کرد: در جهان اسلام معتقد هستیم فعالیت‌های حقوق بشر باید در سطح NGO، اطلاعات و بصیرت مردم و نهادهای حکومتی رشد کند. خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب در این زمینه دارای رکورد است و امروزه شاهد ده‌ها NGO و نهادهای دولتی و غیردولتی هستیم که در امر حقوق بشر فعال هستند.

وی با بیان اینکه حقوق بشر امروز یک محور قوی برای تحرکات، نشاط و فعالیت‌های فکری و نظری و اجتماعی است، خاطر نشان کرد:‌ باید چارچوبی برای پیشرفت‌های مدنی در جهان اسلام اتخاذ شود.

وی گفت: جایزه امسال در کمیته تعیین جایزه به چند بخش نهادهای مدنی و NGO هایی که در یمن فعالیت خوبی داشتند، همچنین علمای اهل سنت در برابر افراطی‌گری خشونت، خشونت آمریکایی که توسط عروسک‌های آمریکایی در منطقه بی حد و مرز توسط آنها انجام می‌شود به مبارزه پرداخته و از چهره اسلام دفاع کردند اختصاص یافت.

دبیر ستاد حقوق بشر اظهار کرد:‌ اسلام امروز مورد ظلم و ستم است. شما می‌بینید که فجیع‌ترین صحنه‌ها را فیلم گرفته و در رسانه‌های مختلف منتشر کردند و زیر آن شعار لا اله الا الله، محمد الرسول الله را می‌نویسند و این کار با زیباترین و انسانی‌ترین شعارها همراه می‌شود.‌ با فجیع‌ترین صحنه‌ها که ناشی از دشمنی عمیق نهادهای ملل غربی است و به اسم اسلام ساماندهی شده است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: علمای اهل سنت برای تغییر افکار عمومی جان و آبروی خود را در معرض خطر قرار دادند و در مقابل این فتنه بزرگ در جهان اسلام مبارزه کردند.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد واکنش سازمان ملل در برابر منشور حقوق بشر اسلامی اظهار کرد:‌ ادعای این منشور این نیست که چارچوب حقوق بشر اسلامی را به سایر کشورها تحمیل کنیم؛ بر عکس حقوق بشر باید میدانی باشد که فرهنگ و تمدن‌های مختلف دست به دست هم داده تا همکاری داشته باشد، اما کشورهای غربی در سازمان ملل صف کشی خیلی خشنی را انجام داده و در مقابل این تجربه خوب و پیشنهاد داهیانه جهان اسلام مخالفت وسیع کرده‌اند.

انتهای پیام

کد N911964

وبگردی