آفتاب
مدیرکل دامپزشکی استان البرز:

کنترل تب مالت نیازمند تخصیص اعتبار است

کنترل تب مالت نیازمند تخصیص اعتبار است

مدیرکل دامپزشکی استان البرز گفت: در حال حاضر 1800 مرکز عرضه تولیدات دامی در شهرستان کرج فعالیت می‌کنند که همگی تحت نظارت دامپزشکی استان هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه البرز، علی اصغر شریفی امروز(چهارشنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهارکرد: سازمان دامپزشکی با هدف حفظ بهداشت و نگهداری از جمعیت دامی کشور در مقابل امراض دامی و بیماری‌های مشترک بین دام و انسان و همچنین نظارت بر فراورده‌های دامی به منظور حفظ سلامتی مردم فعالیت می‌کند.

وی با تاکید بر اهمیت نظارت بر فراورده‌های دامی افزود: حفظ سلامت مقوله‌ای بسیار مهم است که درصورت بی‌توجهی به آن خطرات بسیاری را برای جامعه به همراه می‌آورد لذا سازمان دامپزشکی نهایت تلاش خود را به کار می‌بندد تا نظارت بر فراورده‌های دامی به بهترین شکل ممکن صورت پذیرد.

این مقام مسئول گفت: در حال حاضر 1800 مرکز عرضه تولیدات دامی در شهرستان کرج فعالیت می‌کنند که همگی تحت نظارت دامپزشکی استان هستند.

شریفی یادآورشد: در کنار نظارت‌های دامپزشکی، شهروندان نیز باید چشم بینای این سازمان باشند و در صورت مشاهده تخلف با سامانه 1512 تماس بگیرند تا به تخلفات هرچه سریع‌تر رسیدگی شود.

مدیرکل دامپزشکی البرز در ادامه از تعداد کشتارگاه‌های استان سخن به میان میان آورد و گفت: در حال حاضر دو کشتارگاه دام و پنج کشتارگاه طیور در البرز وجود دارد که همه آنها مجهز به تصفیه خانه هستند.

وی همچنین به وضعیت دامداری های استان اشاره و بیان کرد: البرز در حوزه صنعت گاوداری یکی از استان های پیشرو به شمار می‌رود به طوری که 70 هزار از 110 هزار گاو موجود در دامداری‌های البرز، گاوهای صنعتی هستند و بزرگترین گاوداری شیری کشور نیز در این استان واقع شده است.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود به شیوع بیماری های مشترک بین دام و انسان اشاره کرد و گفت: تب مالت یکی از شایع ترین این بیماری هاست که با مصرف لبینات خام، تماس مستقیم با دام آلوده و مصرف خام جگر امکان ابتلا به این بیماری افزایش می یابد.

شریفی ادامه داد: کنترل تب مالت برای سازمان دامپزشکی بسیار حایز اهمیت است؛ چرا که با شیوع آن آمار سقط جنین در دام‌ها افزایش می‌یابد و همچنین به دلیل اشتراک این بیماری با انسان شیوع آن می تواند سلامت جامعه را به خطر بیاندازد‌.

وی اضافه کرد: متاسفانه در سال های اخیر به دلیل اختلاف قیمت لبنیات سنتی و پاستوریزه آمار ابتلای انسانی به تب مالت افزایش یافته که کنترل آن نیازمند برنامه‌ریزی و تخصیص اعتبار بیشتر است.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز در پایان گفت: اگر مسئولان البرز اعتبار ویژه‌ای را برای دامپزشکی تخصیص دهند می‌توانیم از طریق تست، دام های آلوده را شناسایی کرده و پس از کشتار مبلغ دام آلوده را به دامدار پرداخت و از شیوع این بیماری در البرز جلوگیری کنیم.

انتهای پیام

کد N911919

وبگردی