آفتاب

درخواست حبس برای 18 روزنامه‌نگار ترکیه‌ای به بهانه تبلیغات تروریستی

درخواست حبس برای 18 روزنامه‌نگار ترکیه‌ای به بهانه تبلیغات تروریستی

دادستان‌های ترکیه هفت سال و نیم حبس را برای 18 روزنامه نگار خواستار شده‌اند که پس از انتشار عکسی از یک گروگان‌گیری در استانبول به تبلیغ برای یک گروه تروریستی متهم شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، روزنامه نگاران مذکور از 9 روزنامه مختلف متهم شده‌اند که از جمله شامل سردبیر روزنامه جمهوریت است که اخیرا انتقادهای شدیدی از رجب طیب اردوغان کرده است. سایر متهمان شامل سردبیران پوستادیلی و روزنامه چپگرا و ضد اردوغان بیرگون هستند.

یکی از دادستان‌های ترکیه به نام مهمت کراز در تاریخ 31 مارس از سوی دو عضو وابسته به حزب مردم آزادی بخش انقلابی مارکسیست در داخل دفترش در ساختمان اصلی کاخ دادگستری ترکیه به گروگان گرفته شد. زمانی که پلیس وارد ساختمان مذکور شد تا به گروگان‌گیری پایان دهد، تمام افراد کشته شدند و هنوز نحوه کشته شدن افراد مذکور مشخص نشده است.

این حزب مارکسیست ترکیه در جریان گروگان‌گیری تصاویری از شبه نظامی خود را منتشر کرد که سلاح خود را به سمت سر دادستان گرفته است. این تصاویر به سرعت در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و برخی از روزنامه‌های ترکیه و نیز وب سایت‌های خبری اقدام به انتشار آنها کردند.

احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه به شدت خشم خود را از انتشار این تصاویر ابراز کرد و دادستان‌ها به سرعت تحقیقات درباره روزنامه‌ها و پایگاه‌های خبری را که اقدام "به تبلیغ سیاسی برای تروریست‌ها" کرده بودند، آغاز کردند. جان دوندار، سردبیر روزنامه اپوزیسیون جمهوریت در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما به عنوان یک رسانه مخالف تمام سازمان‌های تروریستی هستیم. استفاده از تصویر مذکور با هدف توجیه اقدام تروریستی سازمان مرتبط نبود بلکه هدف نشان دادن چهره زشت و کریه ترور است.

این روزنامه نگار ترکیه‌ای پس از آن در پیامی توئیتری مساله خود را با کاری که شبکه‌های ترکیه‌ای انجام می‌دهند، مقایسه کرد و گفت که زمانی که داعش زندانیان خود را اعدام می‌کند آنها به سرعت این خبر را به صورت زیر نویس پخش می‌کنند.

وی گفت: شما برای انتشار یک تصویر گروگان‌گیری باید 5 / 7 سال زندانی شوید اما اگر گروگان‌گیری داعش را تلویزیون منتشر کند، می‌توانید آزاد باشید.

انتهای پیام

کد N911515

وبگردی