آفتاب

کری با همتای چینی خود درباره دریای چین جنوبی بحث می‌کند

کری با همتای چینی خود درباره دریای چین جنوبی بحث می‌کند

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که امروز (چهارشنبه) درخواست واشنگتن برای توقف فعالیت‌های تنش‌زا در دریای مورد مناقشه چین جنوبی را با همتای چینی‌ خود در میان خواهد گذاشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، جان کری، وزیر خارجه آمریکا این اظهارات را در جمع خبرنگاران و پیش از دیدار با وانگ یی، وزیر خارجه چین در کوآلالامپور مطرح کرد.

مالزی هم اکنون میزبان نشست 10 کشور عضو مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) است. کشورهای عضو آ.سه.آن روز سه شنبه خواستار خویشتن داری درباره مساله دریای چین جنوبی شدند.

این در حالی است که کشورهای حاشیه‌ این دریا به شدت نگران ساخت هفت جزیره مصنوعی از سوی چین هستند. بسیاری از کشورهای پیرامون دریای چین جنوبی بر آب‌های این منطقه ادعا دارند و بر این باورند که پکن جاه طلبی‌ می‌کند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت که دو طرف درباره سفر ماه سپتامبر شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین به آمریکا نیز گفت‌وگو خواهند کرد.

وزیر خارجه چین نیز با تایید سخنان کری درباره سفر شی جینپینگ گفته است که درخواست‌ها برای توقف فعالیت‌ها در دریای چین جنوبی "غیرواقع بینانه" است.

وی همچنین گفت که چین نمی‌خواست که مساله مناقشه در نشست آ.سه.آن مطرح شود اما برخی از کشورهای آسیای جنوب شرقی از جمله مالزی این درخواست را نادیده گرفته و گفتند که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد.

عنیفه امان، وزیر خارجه مالزی گفت که کشورهای عضو آ.سه.آن گفته‌اند خویشتن داری کشورها و عدم انجام اقداماتی که به تشدید تنش‌ها ختم بشود، در دریای چین جنوبی حیاتی است.

انتهای پیام
کد N911312

وبگردی