آفتاب
ظریف در دیدار وزیرخارجه ایتالیا:

ملت ایران نسبت به اجرای تعهدات طرف مقابل در برجام حساس هستند

ملت ایران نسبت به اجرای تعهدات طرف مقابل در برجام حساس هستند

دكترظريف : دو كشور ايران و ايتاليا بايد فراتر ازسطح عادي تجارت ؛ براي روابط اقتصادي متوازن و درازمدت و دربرگيرنده سرمايه گذاري برنامه ريزي كنيم

به گزارش خبرگزاری مهر، بعد از ظهر سه شنبه وزراي خارجه جمهوري اسلامي ايران و ايتاليا در مذاكراتي كه متعاقب ورود هيات عالي رتبه سياسي و افتصادي ايتاليا به تهران انجام شد؛ ابعاد محتلف روابط دوجانبه تهران و رم و همچنين زمينه هاي همكاريها و مشورت هاي منظم  پيرامون بحران هاي منطقه اي و موضوعات مختلف بين المللي مورد علاقه را مورد گفتگو و تبادل نظر قرار دادند.

دو طرف با تاكيد بر اينكه ايران و ايتاليا همواره از مناسبات سنتي خوبي برخوردار بوده اند، لزوم توسعه روابط و برنامه ريزي براي روابط بلندمدت مبتني بر تنوع بخشبدن به حوزه هاي همكاري بمنظور استفاده از همه ظرفيت ها را مورد توافق قرار دادند.

ظربف و جنتيلونه روابط ايران و ايتاليا را نمونه اي از روابط چند بعدي شامل مناسبات سياسي؛ اقتصادي و فرهنگي و آموزشي كه مشتركات و حوزه هاي فراوان مورد علاقه را نيز در برمي گيرد توصيف كردند.

ظريف با تاكيد بر اينكه مردم ايران نسبت به اجراي كامل و دقيق تعهدات طرف هاي مذاكراتي ما بر اساس برجام كاملا هوشيار و حساس هستند و سابقه تاريخي نيز زمينه هاي  بد بيني را فراهم كرده است؛   توجه كشورهاي غربي به خواست مردم ايران و تلاش براي تغيير اين ذهنيت  در دوره جديد همكاريها ميان ايران و كشورهاي اروپايي را عنصري اساسي در شكل دهي به مناسبات  از اين پس توصيف كرد.

وی همچنين با تشريح سياست ايران درتقويت  مناسبات با همسايگان و كشورهاي منطقه و لزوم همكاري و  تلاش جمعي براي حل و فصل بحران ها و استقرار ثبات خاطرنشان ساخت : بي ثباتي و ناامني و تروريسم و افراط خلاف مصالح و منافع همه كشورهاي منطقه است.

وزير خارجه ايتاليا نیز در اين مذاكرات علاقمندي و عزم ايتاليا براي ارتقاء سطح تماس ها ميان دوكشور و شروع دوره جديدي از همكاري  برپايه  مشتركات و روابط خوب سنتي را اعلام  و ابراز اميدواري كرد توافق هسته اي براساس مسير و نقشه را ه پيش بيني شده بخوبي وبطوركامل طي گردد ونمونه موفقي براي حل و فصل موضوعات اختلافي گردد.

جنتيلونه همچنین اظهار اميدواري نمود همكاري دو جانبه و تماس و مشورت هاي مستمر ميان دوكشور در موضوعات مختلف منطقه اي در تقویت و ثبات منطقه اي و بين المللي موثر و كمك كننده باشد.

وزراي خارجه ايران و ايتاليا دراين مذاكرات همجنين مشورت هاي منظم و دوره اي دو وزير درتهران و رم را مورد توافق قرار دادند. ظريف و جنتيلونه در مذاكرات عصر سه شنبه تبادل هياتهاي پارلمان و قضايي،  همچنين گفتگو  و همكاري در زمينه هاي مواد مخدر، حقوق بشر، جرايم سازمان يافته و موضوعات متعدد فرهنگي و اموزشي و ميراث فرهنگي را مورد گفتگو و تبادل نظر قرار دادند.

کد N911223

وبگردی