آفتاب
یک استاد عرفان:

صاحبان قدرت فضاهای مجازی را برای تبلیغ دین جدی بگیرند

صاحبان قدرت فضاهای مجازی را برای تبلیغ دین جدی بگیرند

مدیر گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: در فضاهای مجازی می‌توان با تشکیل گروه‌های دینی بهترین مطالب و تغذیه‌های فکری مناسب را به مخاطبان ارائه داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهرام دلیر در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان این‌که «از زمانی که بحث فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به جامعه وارد شد دو دیدگاه کلان به وجود آمد» اظهار کرد: دیدگاه اول دیدگاه سلبی بود که کاملا با این فضاها مخالفت می‌کردند و استدلال آنها این بود که ورود این‌ شبکه‌ها باورها و اعتقادات مردم را از بین می‌برد و این فضاها را به عنوان یک تهدید می‌دیدند.

وی گفت: دیدگاه دوم دیدگاه ایجابی بود که این دیدگاه معمولا این فضاها را به چشم یک فرصت نگاه می‌کردند و می‌گفتند که با این فضاها می‌توان دیدگاه‌ها و اندیشه‌های خود را در جهان ترویج داد.

این استاد اخلاق و عرفان با بیان این‌که «به گمان بنده رقبای ما از این فضاها استفاده می‌کنند ما نیز باید برای ترویج رویکرد دینی خود از این‌گونه فضاها بهره ببریم» ادامه داد: بحث شبکه‌های اجتماعی برای کسانی که دارای باور دینی هستند یک فرصت است که باید از آن‌ها به جا استفاده کرد. یکی از این فرصت‌ها تشکیل گروه‌های متعدد است که می‌توان با اسامی و مفاهیم دینی گروه‌هایی را تشکیل داد و بهترین مطالب و تغذیه‌های فکری مناسب را در آنجا به مخاطبان ارائه داد.

دلیر خاطرنشان کرد: متاسفانه ما هنوز نقش شبکه‌های اجتماعی را جدی نگرفته‌ایم. مثلا در فوت یک هنرمند چه کسی این همه جمعیت را به بیرون کشاند قطعا فعالیت شبکه‌های اجتماعی بود و این شبکه‌ها افرادی که در جنوب و شمال کشور هستند را در آن واحد به هم متصل می‌کنند، ولی صاحبان قدرت این فضاها را خیلی جدی نگرفته‌اند.

وی گفت: نباید خیال کنیم تمام بحث ابزار ارتباطات، تریبون نمازجمعه و یا سخنرانی‌ها هستند ما نباید از واقعیت مطلب فاکتور بگیریم حتی می‌شود این تریبون‌های سنتی را به ابزار جدید مجهز کنیم مثل اینکه از اسلایدهای پاورپوینتی در سخنرانی‌ها بهره ببریم و فضاهای سخنرانی را سمعی و بصری کنیم.

مدیر گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: اگر صاحبان قدرت به خصوص صاحبان اندیشه دینی و حتی مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه و سایر مراکز به این فضاها به چشم یک فرصت نگاه کنند قطعا ما می‌توانیم بهره کافی را ببریم.

دلیر گفت: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم این فضاها وجود دارند و ما باید از آن بهره درست را ببریم و برخورد سلبی داشتن سبب می‌شود فرصت‌ها را به یک تهدید کنیم. ولی اگر بحث‌ها را به صورت جدی دنبال کنیم می‌توانیم از این عقیده‌های فکری که در آیین و دین و زندگی اهل بیت (ع) داریم بهره ببریم و آن را به مردم جهان معرفی کنیم.

وی یادآور شد: در فضاهای مجازی سازمان‌های تبلیغاتی و وزارت ارشاد و ارگان‌هایی که در بحث‌های فرهنگی کشور هستند باید حضور داشته باشند و برای این فضاها برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدت ارائه بدهند و ما بدانیم که در این فضاها حتی می‌توانیم در جهان به تبلیغ دین بپردازیم. وهابیت تا آفریقا هم رفته و فعالیت می‌کند اما ما اینگونه نیستیم و فرصت‌ها را از دست می‌دهیم.

مدیر گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تاکید کرد: باید برخوردهای سلبی را کنار بگذاریم و از این دوران تکنولوژی و فضای مدرنیته نهایت بهره را برای ترویج اخلاق و باورهای دینی ببریم.

انتهای پیام

کد N911187

وبگردی