آفتاب
همزمان با کاهش محبوبیت «آبه»،

ساخت پایگاه هوایی آمریکا در اوکیناوای ژاپن به تعویق افتاد

ساخت پایگاه هوایی آمریکا در اوکیناوای ژاپن به تعویق افتاد

دولت توکیو در مواجهه با کاهش محبوبیت نخست وزیر ژاپن تصمیم گرفت ساخت پایگاه هوایی آمریکا را در جزیره «اوکیناوا» به تعویق بیاندازد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، دولت توکیو امروز سه شنبه اعلام کرد که پروژه ساخت پایگاه هوایی آمریکا در جزیره اوکیناوا را به مدت یک ماه به تعویق خواهد انداخت تا شاید در طول این فاصله زمانی با مقامات محلی به توافق برسد.

ناگفته نماند که ساکنین اوکیناوا –محل درگیری خونین بین نیروهای ژاپن و آمریکا در پایان جنگ جهانی دوم- سالهاست که به مخالفت خود با حضور ده ها هزار نیروی آمریکایی در این جزیره ادامه می دهند و مخالف اختصاص ۱۸ درصد از خاک خود به سازه های نظامی آمریکا هستند.

آمریکا و ژاپن توافق کرده اند که پایگاه هوایی تفنگداران دریایی «فوتنما» که در بخش شلوغی از جزیره اوکیناوا قرار دارد را تعطیل کرده و آن را با پایگاه جدیدی در منطقه ای با تعداد سکنه کمتر جایگزین کنند. حال آنکه ساکنین اوکیناوا به کلی خواهان ترک جزیره از سوی نظامیان آمریکایی هستند.

«تاکیشی اوناگا» فرماندار جزیره اوکیناوا که سال گذشته به دلیل مخالفت با ادامه ساخت پایگاه های هوایی نیروی دریایی آمریکا انتخاب شد در حال حاضر «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن را به نادیده گرفتن منافع جزیره و مردمش متهم می کند.

فرماندار اوکیناوا امیدوار است که همزمان با افزایش مخالفت ها نسبت به تغییر قوانین جنگی ژاپن، تعلیق موقت پروژه پایگاه نظامی آمریکا به حذف کامل آن منجر شود.

تغییر قوانین جنگی ژاپن که تحت عنوان لایحه «حضور در جنگ های خارجی» از سوی قوه مقننه در حال بررسی است، نیروی نظامی این کشور را به بهانه حمایت از متحدین خارجی نظیر آمریکا وادار به مداخله در جنگ های برون سرزمینی می کند –اقدامی که  مغایر با التزام دولت آبه به منشور صلح قانون اساسی ژاپن است.

اگرچه لایحه فوق از سد مجلس نمایندگان ژاپن با موفقیت گذشته و احتمال می رود در مجلس سنا نیز پذیرفته شود، درجه محبوبیت آبه را در نزد افکار عمومی ژاپن به شدت کاهش داده و آن را به زیر ۴۰ درصد رسانده است. از همین رو، برخی تحلیلگران بر این عقیده هستند که با تنزل وجهه عمومی آبه، وی دیگر قادر به حفظ مواضع سرسختانه خود نسبت به جزیره اوکیناوا نخواهد بود.

انتظار می رود در وقفه یک ماهه ای که به وجود آمده است، دولت توکیو با امید به تغییر نظر اوکیناوا نرمش بیشتری از خود نشان دهد، هرچند تغییر نظر تاکیشی اوناگا امر بعیدی به نظر می رسد.

کد N910744

وبگردی