آفتاب
همکاری ایران و آذربایجان در حوزه فضایی؛

ایران از ظرفیت مازاد ماهواره آذربایجان استفاده می کند

ایران از ظرفیت مازاد ماهواره آذربایجان استفاده می کند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه کشور آذربایجان با خریداری یک ماهواره در زمینه فناوری فضایی، از ایران جلوتر است گفت: ایران می‌تواند از ظرفیت مازاد این کشور در این زمینه استفاده کند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود واعظی دردیدار با شاهین مصطفی یف وزیر اقتصاد و صنعت آذربایجان و رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی، با اشاره به مذاکرات دو کشور بر روی مسائلی چون انرژی، نفت، گاز، پتروشیمی، آب و برق و تجارت، گمرک و بانکداری گفت: زمینه همکاری های دو کشور رو به گسترش است؛ روابط ایران و آذربایجان آنقدر نزدیک شده تعداد گردشگر دو کشور به ۸۰۰ هزار توریست می رسد.

وی به شبکه حمل و نقل بین دو کشور اشاره کرد و افزود: در زمینه جاده، حمل و نقل هوایی به ویژه اتصال راه آهن ایران و آذربایجان از طریق آستارا بحث های جدی داشته ایم و در زمینه پل آستارا نیز توافقات خوبی انجام شده است.

واعظی به مذاکرات در زمینه بهداشت و کشاورزی اشاره کرد و افزود: قرار است موافقت نامه ای در رابطه با دام و دامپزشکی امضا کنیم که اگر این سند امضا شود، مشکلات فعلی برای صادرات و واردات دراین زمینه حل می شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه حجم روابط تجاری دو کشور هم‌اکنون ۵۰۰ میلیون دلار است که تا سال آینده به ۳ برابر افزایش خواهد یافت در مورد همکاری دو کشور در بازار ICT نیز گفت: آذربایجان از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بازار خوبی برای شرکت‌های ایرانی محسوب می شود و این کشور با خریداری یک ماهواره در زمینه فناوری فضایی، از ایران جلوتر است و ایران می‌تواند از ظرفیت مازاد آنها استفاده کند.

وی خاطرنشان کرد: در این دیدارها همچنین دو کشور در زمینه تسهیلات ویزایی و حذف محدودیت‌های ویزا توافق کردند که این امر فعالیت را به‌ویژه برای تجار آسان می‌کند.

در این دیدار شاهین مصطفی یف، وزیر اقتصاد و صنعت آذربایجان نیز با اشاره به پیگیری نهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و آذربایجان گفت: اجلاس امروز زمینه ای برای برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در تهران، تاپایان امسال است.

وی مسائل انرژی و حمل و نقل را از جمله محورهای اساسی همکاری مشترک دو کشور عنوان کرد و افزود: کریدور شمال و جنوب یک مسئله راهبردی است و ما کاملا متحد و یکصدا هستیم و درباره احداث این کریدور با وزیر راه ایران دیدار خواهیم کرد.

کد N910712

وبگردی