آفتاب
به همت زینب نوروزی؛

کارگاه سون‌دوزی بلوچ در تهران برگزار می‌شود

کارگاه سون‌دوزی بلوچ در تهران برگزار می‌شود

زینب نوروزی تجربه‌های خود در زمینه سوزن‌دوزی را با علاقه‌مندان به این هنر به اشتراک می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار مهر، سوزن دوزی بلوچ یا بلوچ‌دوزی از جمله هنرهای سنتی است که شهرت جهانی دارد. سوزن دوزی بلوچستان از تنوع گسترده‌ای برخوردار است که معروف‌ترین آن «بلوچ دوزی» یا «پُرکار دوزی» است.

پُرکار دوزی از جمله هنرهای خاص زنان بلوچ در دهه ۴۰ و مهتاب نوروزی، مشهورترین سوزن‌دوز بلوچ بوده است. امروز هنر بلوچ‌دوزی، کمرنگ شده و جز در روستای قاسم‌آباد ایرانشهر، در مناظق دیگر سیستان و بلوچستان، رواج چندانی ندارد. شیوه‌های دوخت سنتی نیز در سال های اخیر دست خوش تغییر و تحریفاتی شده است.

زینب نورزی، برادرزاده مهتاب در سال‌های اخیر کوشیده تا هنر بلوچ‌دوزی را زنده نگه دارد و رواج دهد. به همین منظور، نمایشگاه‌هایی را برگزار کرده و حالا قرار است یک کارگاه آموزشی برپا کند.

در این کارگاه بلوچ دوزی که براساس روش‌های دوخت به یادگار مانده از زنده یاد مهتاب نوروزی است، اصول راه‌دوزی مرحله اول، راه دوزی مرحله دوم، پر دوزی و همچنین نقوش سنتی همچون: مروارید، گل سرخ، چارچَهم، مِگرازُک و تنوع نقوش طاووس و بن تاس آموزش داده می‌شود.

این کارگاه آموزشی از ۲۹ مرداد آغاز می‌شود و شش جلسه ۴ ساعته را دربر می‌گیرد.

هزینه این کلاس‌ها ۴۸۰ هزار تومان است و در پایان به شرکت‌کنندگان، گواهی معتبر داده می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی تهران - بلوار کشاورز - خیابان وصال شیرازی - کوچه فردانش -  پلاک ۳، کارگاه آموزشی روحی مراجعه کنند.

کد N910564

وبگردی