آفتاب

رای مثبت پارلمان کوزوو به تشکیل دادگاه جرایم جنگی

رای مثبت پارلمان کوزوو به تشکیل دادگاه جرایم جنگی

پارلمان کوزوو سرانجام به تغییر قانون اساسی و ایجاد دادگاه جرایم جنگی رای مثبت داد؛ غرب می‌خواهد که چریک‌های سابق آلبانی به اتهام ارتکاب جنایت جنگی از جمله تخلیه اعضای بدن اسیران محاکمه شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این رای‌گیری‌ تنها یک ماه پس از تلاش اول پارلمان کوزوو برای تایید تشکیل دادگاه جرایم جنگی انجام شد و بسیاری از آلبانی های کوزوو آن را تلاشی برای خدشه‌دار کردن جنگ چریکی 1999 تا 1998 علیه حکومت صربستان می‌دانند. تغییرات قانون اساسی مذکور از سوی 82 قانونگذار در پارلمان 120کرسی‌ای به تایید رسید.

عیسی مصطفی، نخست‌وزیر کوزوو در جمع قانونگذاران پیش از رای‌گیری گفت: روشن شدن حقیقت درباره برخی اتهام‌های مرتبط به دوران جنگ و پس از آن چالشی است که ما باید با آن روبه‌رو شویم.

بسیاری از اعضای سابق ارتش آزادی‌بخش کوزوو که هم‌اکنون منحل شده است، هم‌اکنون جزو نخبگان سیاسی کنونی کوزوو هستند و سال‌هاست که با اتهام خارج کردن اعضای بدن اسرای قومیت صرب مواجه هستند. این اسرا بعدا کشته شده و اعضای بدن آنها در بازار سیاه فروخته شد. آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان حامیان دیپلماتیک و مالی اصلی کوزوو تاکید دارند که کوزوو باید به این اتهامات رسیدگی کند. آنها می‌گویند که ناکامی در ایجاد این دادگاه می‌تواند این مساله را به شورای امنیت سازمان ملل بکشاند و در آنجا هم روسیه به عنوان بزرگترین متحد صربستان وارد عمل می‌شود و علیه کوزوو رای‌ می‌دهد.

انتهای پیام

کد N910347

وبگردی