آفتاب
به همت مرکز گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی استان صورت گرفت

کشت گیاه دارویی «مرزنجوش» برای اولین بار در ایلام

کشت گیاه دارویی «مرزنجوش» برای اولین بار در ایلام

مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی ایلام در راستای توسعه کشت گیاهان دارویی و با هدف تنوع بخشی به محصولات گیاهان دارویی، برای نخستین بار اقدام به کشت گیاه دارویی «مرزنجوش» در استان کرد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی، علی فرضی نژاد، مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام با اعلام این خبر اظهار کرد: کشت این گیاه دارویی که در سطح سه هزار متر از اراضی کشاورزان و در قالب قرارداد مشاوره انجام شده است، عملکرد مناسبی را به همراه داشته است و به دلیل شرایط مناسب درآمدی این گیاه و نیز رغبت کشاورزان به کشت آن، انتظار می‌رود در سال زراعی آینده سطح زیر کشت این محصول به بیش از پنج هکتار در استان برسد.

وی در ادامه اظهار کرد: مرزنجوش گیاهی علفی و چند ساله با نام علمی Origanum vulgare و از جمله گیاهان دارویی است که تکثیر آن از طریق بذر و یا بصورت نشاء در اوایل بهار انجام می‌پذیرد و با عملکرد سالیانه یک و نیم تا دو تن در هکتار و در سال دو تا سه بار برداشت می‌شود.

وی در خصوص کاربردهای این گیاه دارویی خاطرنشان کرد: این گیاه دارویی علاوه بر استفاده در صنایع داروسازی و نیز استفاده به عنوان گیاه ادویه‌ای، دارای مواد موثره‌ای با خاصیت رفع سرفه و خلط آور بوده و از دم کرده آن به عنوان ماده‌ای اشتهاآور و ضد نفخ استفاده می‌شود.

بر اساس این گزارش، مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام که یکی از مراکز فعال جهاد دانشگاهی کشور در حوزه گیاهان دارویی است، با بهره مندی از علم روز و با فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز در استان، در حوزه‌های مختلف گیاهان دارویی شامل تحقیقات، توسعه کشت، آموزش و ترویج و فرآوری و بازاریابی فعالیت می‌کند.

انتهای پیام

کد N909888

وبگردی