آفتاب

نیشابوری: از فرصت‌های پس از توافق استفاده کنیم

نیشابوری: از فرصت‌های پس از توافق استفاده کنیم

یک عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار گفت: باید از فرصت‌هایی که پس از توافق هسته‌ای در اختیار ایران قرار می‌گیرد به خوبی استفاده کنیم.

یک عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار گفت: باید از فرصت‌هایی که پس از توافق هسته‌ای در اختیار ایران قرار می‌گیرد به خوبی استفاده کنیم.

محمد نیشابوری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،اظهار کرد: نزدیک به 10 سال گذشته با مشکلات زیادی رو‌به‌رو بودیم. بویژه با افزایش فشارهای بین المللی بر ایران،بخش زیادی از تبادلات اقتصادی کشور با گره تحریم‌ها زمینگیر شدند. قاعدتا توافق هسته‌ای برای ایران فرصت بسیار خوبی است که بتواند اقتصاد خود را نجات دهد و در منطقه و جهان نیز نقش‌آفرینی کند. در شرایط جدید باید اشتباهاتی که در گذشته وجود داشته، قطعا تکرار نشود.

وی ادامه داد: از این به بعد نوع تبادلات اقتصادی ایران با اروپا باید دو طرفه و پایاپای باشد.نگاه تجاری به اقتصاد را باید کنار گذاشت و به عنوان اقتصادی تولیدگرا باید به آن نگاه کرد.بخشی از فعالان اقتصادی کشور نگاه تجارت مسلکی داشتند،معتقد بودند که ایران یک شاهراه اقتصادی است. با توجه به این نگاه نقش تاریخی ایران در جهان را بزرگتر جلوه می دادند.آن ها فکر می کردند که به مفاهیم تولیدی و صنعتی درون‌زا نیازی ندارند.آنها می گفتند اگر نقش اصلی خود را در اقتصاد جهانی ایفا کنیم می‌توانیم اقتصاد پایایی داشته باشیم.

این فعال سیاسی همچنین یاد آور شد: امروز همه می دانند اقتصادی که پایه تجاری داشته باشد خیلی اقتصاد ماندگاری نیست و با تلاطم‌های کوچک اقتصاد داخلی،منطقه‌ای و جهانی زمینگیر می شود. بنابراین باید به فکر استفاده درست از فرصتی که بعد از توافق هسته‌ای در اختیارمان قرار می گیرد باشیم. باید سیاست‌گذاری‌های اقتصادی‌مان بر اساس سیاست‌های صنعتی و رقابتی شکل بگیرد. کار مونتاژ دیگر جوابگوی ما نیست.دیگر نباید مثل گذشته که خودروهای خارجی وارد ایران می شدند و کارشناسان ما فقط کار مونتاژ را انجام می دادند عمل کنیم. این رویکرد باید تغییر کند.

وی ادامه داد: اگر قرار است صنعتی را از کشورهای دیگر وارد کنیم حتما باید توجه کنیم که با صنعتگران ایران با تمرکز بر اقتصاد ایران این اتفاق بیفتد، آن هم در حالی که بتواند در عرصه جهانی رقابت کند. نکته دوم آن است که باید تولیدات صنعتی و غیر صنعتی که وارد کشور می شوند حتما بومی شوند. با ویژگی‌های اقتصاد ایرانی خود را هماهنگ کنند و در عین حال به این فکر باشیم شاید در آینده اتفاقاتی مثل تحریم‌های این چند ساله باز برایمان اتفاق بیفتد، نباید دوباره آسیب بخوریم. ممکن است صنعتگران آمریکایی،اروپایی و حتی آسیایی به بهانه‌های واهی تشکیلاتشان را از ایران خارج کنند،بروند و دست ایرانی ها را در پوست گردو بگذارند.

نیشابوری گفت:باید به این موضوع توجه کرد که فرصت طلایی بزرگی در شرایط فعلی ایجاد شده است. استراتژیست ها،مسئولین و صنعتگران ما باید از این فرصت استفاده کنند. بحث ما بین بخشی است یعنی این طور نیست که فقط وزارتخانه صنعت معدن و تجارت درگیر باشد،وزارت خانه های دیگری هم هستند که در حوزه های مشترک با کارشناسانشان باید به همه جوانب اقتصاد جدی کمک کنند.مجموعه وزارتخانه ها باید جمعی عمل کنند. در حوزه نفت هم باید با نگاه جدید هماهنگ شویم و با دقت به قراردادهای پتروشیمی و گازی توجه شود باید بتوانیم از فرصت انرژی که ایجاد شده به خوبی استفاده کرد و در اختیار عموم قرار داد. مجموعه ی سیاست های کلان باید با هم دیده شود تا ان‌شاءالله از توافق هسته‌ای به بهترین نحو استفاده کرد.

وی تاکید کرد: دستگاه های دیگر هم مثل وزارتخانه ها باید از تصمیمات تکی جدا شوند و همکاری دسته جمعی را مد نظر قرار دهند. الان می بینیم که وزیرخارجه کشوری که بیشترین معضل را برای حصول توافق هسته‌ای ایجاد کرد اولین نفری است که می خواهد به ایران بیاید و از این فرصت استفاده کند. ما نیز باید از این فرصت‌ها استفاده کنیم. توجه داشته باشیم که اگر محصولی برای کشور تولید می‌شود، حتما رویکرد جهانی داشته باشد و اگر محصولی هم وارد می شود بومی سازی شده باشد.

به گفته وی، وزارت صنعت معدن تجارت باید به فکر رقابت جهانی و اقتصاد مزیتی باشد حتی اگر در سال‌های اول به ضرر سازندگان داخلی مثل خودروسازان باشد.

این عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار در پایان گفت: نگاه به آزاد شدن دلارها به این معنا که می شود از این پولها برای امور جاری استفاده کرد غلط است. این نوع نگاه را باید در صنعت کنار بگذاریم. ایران یک بازار بزرگ و نیازمند کالاهایی با کیفیت خوب است. می‌شود با قراردادها و تفاهم‌نامه‌های خوب از سرمایه های خارجی برای رونق بخشیدن به تولید، اشتغال‌زایی و کسب سود استفاده کرد. دیگر نباید اینطور باشد که به صندوق ارزی به چشم یک بانک نگاه کنیم.

انتهای پیام

کد N909885

وبگردی