آفتاب
معصومه ابتکار:

نبود توسعه و فقر بر تخریب محیط زیست موثر است

نبود توسعه و فقر بر تخریب محیط زیست موثر است

رئیس سازمان محیط ‌زیست گفت:دولت یازدهم هر ۱۰ روز یک مصوبه یا لایحه درباره محیط زیست داشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه کهگیلویه و بویراحمد، دکتر معصومه ابتکار در نشست با فعالان محیط زیست و اعضای هیئت علمی دانشگاههای کهگیلویه و بویراحمد افزود: دولت تدبیر و امید جایگاه ویژه ای برای سازمانهای مردم نهاد قایل است و هم اکنون ۷۵۰ سازمان مردم نهاد در کشور وجود دارد که می توان از توان آنها برای حفاظت از محیط زیست استفاده کرد.

وی اظهارکرد:سازمانهای مردم نهاد و فعالان محیط زیست نقش بسزایی در حفاظت از محیط زیست می توانند ایفا کنند.

رئیس سازمان محیط ‌زیست خاطرنشان کرد: طی ۲۲ ماهه اخیر دولت یازدهم، هیچ پروژه توسعه ای بدون انجام مطالعات زیست محیطی در کشور انجام نشده و در آینده نیز نخواهد شد.

ابتکار تصریح کرد:می توان با ارائه راهکارهای مناسب توسعه را با محیط زیست سازگار کرد، البته ما نیازمند رشد سبز با استفاده از فناوری های نوین و راهکارهای مناسب هستیم و به همان اندازه که توسعه نیافتن در تخریب محیط زیست تأثیر گذار است، فقر نیز در تخریب جنگلها و محیط زیست موثر خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه «می خواهیم رشد اقتصادی داشته باشیم» ادامه داد: با این تعداد زیاد جوان بیکار باید زمینه ایجاد اشتغال را برای آنها فراهم کنیم. نمی توانیم بگوییم صنایع نداشته باشیم، اما می گوییم باید با رعایت استاندارد رشد سبز را داشته باشیم.

رییس سازمان محیط زیست همچنین درنشست مطبوعاتی با خبرنگاران در یاسوج تاکید کرد: برای حفاظت از مناطق حفاظت شده با کمبود محیط بان در کشور مواجهیم.

رییس سازمان محیط زیست بیان کرد: در حال حاضر کمبود محیط‌بان داریم، اما برای تقویت محیط‌بانان تلاش می‌کنیم. در سال گذشته 750 محیط‌بان آموزش‌های لازم را فراگرفتند.

ابتکار با اشاره به اینکه در سال قبل 450 محیط‌بان تبدیل وضعیت شدند،عنوان کرد:همچنین امتیاز سختی کار به 3000 محیط‌بان تعلق گرفت.

وی در ادامه با اشاره به فرهنگ شکار در کشور تأکید کرد: شکار بخشی از فرهنگ عمومی مردم بوده و ضرورت دارد که رسانه‌ها برای اصلاح و تغییر این فرهنگ تلاش کنند.

رییس سازمان محیط زیست گفت: سازمان محیط‌زیست سال گذشته هیچ پروانه شکار خارجی و داخلی برای شکار چهارپا صادر نکرده و تنها برای صید پرندگان در جوامع محلی پروانه داخلی صادر کرد و تلاش می‌کنیم این رویه امسال نیز ادامه می‌یابد.

معصومه ابتکار همچنین گفت: مسأله آتش‌سوزی جنگل‌ها به دقت در دولت دنبال می‌شود. وقوع آتش‌سوزی جنگل‌ها در کشور افزایش یافته، اما وسعت آن کاهش یافته است.

رییس سازمان محیط زیست در ادامه خاطرنشان کرد: از جایگزینی انرژی خورشیدی برای جلوگیری از قطع درختان حمایت می‌کنیم.

ابتکار در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه صندوق ملی محیط‌زیست در کشور فعال شده تصریح کرد: این صندوق برای حمایت از طرح‌های زیست‌محیطی بوده که در پایان دولت هشتم کارهایی در این زمینه انجام شده بود، اما در دولت سابق تعطیل شد و این صندوق ساز و کار مهمی در جهت حمایت از طرحهای سبز است.

وی با اشاره به مدیریت محیط زیست در استانها ادامه داد: مدیریت‌های استانها را بررسی و ارزیابی می‌کنیم و براساس کار و کارآمدی در این زمینه تصمیم گیری می شود و مدیر تا زمانی که در جایگاه خود قرار دارد باید تلاش کند.

ابتکار با اشاره به کیفیت بنزین عرضه شده در جایگاه‌های سوخت نیز تصریح کرد:بصورت ادواری کیفیت بنزین در جایگاه‌ها عرضه سوخت اندازه گیری و با شاخص‌های مورد نظر تطبیق داده می‌شود.

وی به تأثیر تحریم‌ها در کیفیت آب و هوا اشاره و اظهارکرد: تحریم‌ها بعلت تاثیرگذاری بر کسب فناوری نوین و همچنین ضعف مدیریت در کیفیت آب و هوا تاثیر داشته است. تحریم ها مانع داشتن فناوری های سبز برای بازیافت و کاهش آلودگی های آب و کشت گلخانه ای شده، البته دولت برای برطرف شدن همه مشکلات دل به رفع تحریم ها نبسته است.

رئیس سازمان محیط‌زیست با اشاره به برنامه‌ی این سازمان برای دوران پساتحریم اضافه کرد: این سازمان با کشورهای مختلف از جمله ایتالیا، فرانسه، نوروژ و لهستان در زمینه فناوری‌های سبز همکاری می‌کند.

انتهای پیام

کد N909694

وبگردی